14 مرداد 1402 - 08:32

ایستادگی بانک مرکزی مقابل رانت، فساد و صرافان متخلف ارزشمند است

ایستادگی بانک مرکزی مقابل رانت، فساد و صرافان متخلف ارزشمند است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی باید با مدیریت وضعیت کنونی، فضای رانت و تخلف را برای صرافی‌های غیرمجاز محدود کند.
کد خبر : ۱۵۳۶۰۱

به گزارش ایبِنا، مسعود بنابیان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در خصوص تاثیر صرافی‌های غیرمجاز و متخلف در بحران‌های ارزی به خبرنگار ایرنا گفت: برای برخورد با صرافی‌های غیرمجاز و متخلف که شاید برخی از آن‌ها مجوز هم داشته باشند و با این وجود به ضوابط و قوانین بانک مرکزی عمل نمی‌کنند، باید فضای اقتصادی و ارزی کشور را شفاف کرد. این صرافی‌های غیرمجاز گویا به آشفته کردن بازار ارز علاقه دارند تا مردم به بازار هجوم برده و آن‌ها نیز در این آشفته بازار به اهداف خود برسند.

وی با تایید برخورد بانک مرکزی و نهاد‌های قضایی با صرافی‌های متخلف و غیرمجاز ادامه داد: یکی از عواملی که باعث جولان دلالان و صرافی‌های متخلف در بازار ارز می‌شود، چند نرخی بودن قیمت ارز است که باید فکری به حال آن کرد. بانک مرکزی مدتهاست با اجرای سیاست‌های تثبیت و راهکار‌های مختلف توانسته ثبات نسبی و آرامش مطلوبی را در بازار ارز برقرار کند، اما چند نرخی بودن قیمت ارز، دست این افراد متخلف را برای سوءاستفاده از نیاز فعالان اقتصادی و متقاضیان عادی ارز باز می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بانک مرکزی باید با مدیریت وضعیت کنونی، فضای رانت و تخلف را برای صرافی‌های غیرمجاز محدود کند و با جدیت و نظارت قاطع در برابر فساد بایستد. این موضوع حتی ممکن است به کانون صرافان هم کشیده شده و شاید رانت و تخلف در این سیستم هم وجود داشته باشد. در نتیجه معتقدم تک نرخی شدن قیمت ارز و نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صرافان می‌تواند تا حد زیادی تثبیت و آرامش را در حوزه ارزی کشور ایجاد کرده و جلوی هرگونه فساد و رانت را بگیرد.

بنابیان با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر بانک مرکزی از فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان که می‌توانند در ارزآوری نقش بسزایی داشته باشند، گفت: بی‌تردید حمایت از تجار و بازرگانان به ویژه فعالان اقتصادی خصوصی در حوزه واردات و صادرات غیرنفتی، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. در غیر اینصورت همان صرافی‌های غیرمجاز و متخلف وارد میدان می‌شوند و با تامین ارز به انواع مختلف با قیمت‌های دلخواه، بازار را بر هم می‌زنند. در مجموع با از بین بردن صف ارز، می‌توان جلوی رانت و دلال بازی را گرفت که در این خصوص بانک مرکزی توانسته اقدامات خوبی انجام دهد، اما هنوز کافی نیست و باید ادامه یابد.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی مسیر بزرگ و ارزشمندی را آغاز کرده، چرا که تغییر ساختار و ایستادن مقابل رانت و فساد و همچنین برخورد با صرافی‌های غیرمجاز و متخلف به هیچ عنوان ساده نیست و جدیت، زمان و اراده کافی نیاز دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر