13 شهريور 1402 - 11:19

ذخایر ارزی عربستان کم شد

ذخایر ارزی عربستان کم شد
بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان، خالص دارایی‌های خارجی این کشور به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسیده است.
کد خبر : ۱۵۴۷۷۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی این کشور در گزارش ماهانه خود نشان داد که ذخایر ارز خارجی عربستان سعودی در ماه جولای در بزرگ‌ترین رکود از زمان شیوع همه گیری کووید در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۶ میلیارد دلار سقوط کرد. ذخایر خالص دارایی‌های خارجی پس از افزایش در ماه‌های می‌ و ژوئن به ۱.۵۳ تریلیون ریال (۴۰۷ میلیارد دلار) کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید در حالی که ریاض تولید نفت را در تلاش برای متعادل کردن قیمت‌ها کاهش داد.

انتظار می‌رود تولید نفت عربستان سعودی در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر به طور متوسط ۹ میلیون بشکه در روز به دنبال کاهش یک‌جانبه تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز باشد که این کشور به منظور حمایت از ثبات بازار نفت تصویب کرد. کاهش تولید در ابتدا فقط برای ماه جولای اعلام شد، اما متعاقباً تا آگوست و سپتامبر تمدید شد. مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی گفت: وضعیت خالص دارایی‌های خارجی باید در ماه سپتامبر بهبود یابد، به‌ویژه زمانی که اولین توزیع سود سهام وابسته به عملکرد از سوی شرکت نفتی آرامکوی عربستان آغاز شد. این شرکت اوایل این ماه اعلام کرد که قصد دارد سود سهام مرتبط با عملکرد را در شش فصل از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ توزیع کند.

درآمد‌های عربستان سعودی در مقایسه با سال ۲۰۲۲، زمانی که ریاض نزدیک به ۳۲۶ میلیارد دلار مالیات بادآورده به دست آورد، از کاهش قیمت نفت خام در سال جاری رنج می‌برد. اقتصاددانان می‌گویند که درآمد‌ها نیز از کاهش صادرات نفت آسیب دیده و هشدار می‌دهند که کشور در خطر کسری بودجه قرار دارد. داده‌های اوایل این ماه نشان دادند که هزینه‌های بیشتر برای تنوع بخشیدن به نفت در میان کاهش سود صادرات نفت منجر به افزایش کسری بودجه برای بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر