تحلیل مدیران دارایی اروپا از نرخ بهره آتی

تحلیل مدیران دارایی اروپا از نرخ بهره آتی
برخی از بزرگ‌ترین مدیران دارایی اروپا می‌گویند: معامله گران، در خصوص پایان افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا اشتباه گمانه می‌زنند.
کد خبر : ۱۵۶۳۸۳

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ اروپا به عنوان یک واردکننده انرژی به صورت مداوم در معرض ریسک‌های ناشی از گسترش کشمکش‌های آسیای جنوب غربی است. از طرف دیگر، به استناد نهادهای؛ مدیریت سرمایه‌گذاری عمومی و حقوقی(LGIM)، شرکت مسئولیت محدود مدیریت دارایی Vanguard و شرکت Robeco Groep: بازارها احتمال انقباض بیشتر پولی را دست کم می‌گیرند.

 

اما این دیدگاه با علامتدهی قیمت‌گذاری سوآپ تضاد دارد. زیرا نشان می‌دهد توقف افزایش نرخ هدف بانک مرکزی اروپا تقریباً در این هفته انجام شده است و تنها احتمال 10 درصدی افزایش 25 واحدی در جلسه بعدی وجود دارد. همچنین در ایالات متحده، سوآپ‌ها احتمال 40 درصدی افزایش مجدد را از سوی فدرال رزرو نشان می‌دهد.

 

کریستوفر جفری(Christopher Jeffrey)، رئیس استراتژی تورم و نرخ بهره در LGIM که دارایی‌های تحت کنترل او حدود 1.3 تریلیون پوند است، می‌گوید: اروپا در این مورد بیش از هر بلوک توسعه یافته دیگری آسیب پذیر است. بانک مرکزی اروپا تنها نهادی است که احتیاج افزایش بیش از حد نرخ‌های بهره را احساس می‌کند.

 

همزمان کریستین لاگارد(Christine Lagarde)، رئیس بانک مرکزی اروپا، عقیده دارد: نیاز است پیش از هر اقدامی نخست دامنه اثرات اقتصادی یک افزایش بیشتر در نرخ بهره هدف را، حتی در صورتی که قیمت‌های انرژی افزایش یابد، به خوبی بررسی کنند. بدهی‌های ایتالیا، اقتصاد سوم اروپا را، بسیار در برابر اتخاذ چنین سیاستی، آسیب‌پذیر خواهد ساخت.

 

هراس از گسترش دامنه جنگ در پی حملات 7 اکتبر حماس، قیمت نفت را 10 درصد افزایش داده است. اختلال در مسیر کشتیرانی بین‌المللی همچون گلوگاه پاناما و وقایع سرحدی اقلیمی که می‌تواند عرضه غذا را تحت تاثیر قرار دهد، همگی منجر به تشدید تورم داغ اروپا می‌شوند.

 

دستور قاطع بانک مرکزی اروپا در راستای کنترل قیمت، می‌تواند واکنش سیاستگذاران را در مواجه با صعود قیمت انرژی تشدید کرده و موجب افزایش مجدد نرخ بهره شود. اما همتایان آنها در فدرال رزرو، تنها مسئولیت نگهداشتن اقتصاد در اشتغال کامل را داشته و مضرات انبساط پولی را کمتر از افزایش بیکاری می‌دانند.

 

آلس کوتنی(Ales Koutny)، رئیس نرخ‌های بین‌المللی در Vanguard که اوراق بازده ثابت تحت مدیریت بنگاهش به 1.9 تریلیون دلار می‌رسد، گفت: با قیمت‌گذاری کنونی بازار موافق است. زیرا نشان می‌دهد افزایش نرخ بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه متوقف خواهد شد، اما می‌گوید معامله‌گران، احتمال انقباض بیشتر در ماه‌های آینده را بسیار دست کم می‌گیرند.

 

گروهی که فکر می‌کنند نرخ‌ها بیش از حد بالا نیست، اثر برخی عوامل را پررنگ می‌کنند. کالین گراهام(Colin Graham)، رئیس استراتژی سبد ترکیبی در Robeco گفت: اقدامات انبساط پولی(تسهیل مالی) چین می‌تواند موجب تحریک فشار قیمتی در اروپا شود.

 

گراهام افزود: ما معتقدیم بانک مرکزی اروپا باید نرخ‌ها را یک مرتبه دیگر افزایش دهد، زیرا تورم هنوز مهار نشده است.

 

کوتنی نیز تاکید می‌کند: بازار احتمال افزایش مجدد نرخ‌های بهره بانک مرکزی اروپا را کم ارزیابی می‌کند، اتفاق مشابهی در خصوص فدرال رزرو نیز رخ داده.

 

یکی از اصلی‌ترین دلایل توقف نرخ‌های بهره اروپا، موقعیت مالی ایتالیا بود که با کاهش رشد، وضعیت آن رو به وخامت گذاشته است. افزایش مجدد نرخ‌ها می‌تواند روی اقتصاد این کشور سنگینی کرده و پاداش ریسک سرمایه را در ایتالیا بالاتر برده و جرقه یک بحران بدهی را در کشور بزند.

 

گابریل مارکوف(Gabriel Makhlouf)، عضو شورای تصمیم‌گیری بانک مرکزی اروپا، در اوایل ماه جاری گفت: شکاف (Spread) بازده اوراق قرضه ایتالیا نسبت به هم‌قطاران آن، مسئله مهمی است که باید مقامات پولی به آن توجه بیشتری داشته باشند. به تازگی، تفاوت بازده اوراق قرضه ایتالیا و آلمان با سررسید 10 ساله، مرز 200 واحد پایه را شکست و این متغیر را زیر ذربین تحلیل‌گران قرار داد.

 

کریستف ریگر(Christoph Rieger)، استراتژیست نرخ در Commerzbank AG طی نامه‌ای نوشت: با وجود مشکلات منطقه یورو و صعود شدید BTP-Bund (تفاوت بازده اوراق ایتالیا با همتایان اقتصادی)، بنظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا نسبت به فدرال رزرو به آستانه تحمل اقتصاد خود ذیل فشار انقباض پولی نزدیک‌تر باشد. لازم به ذکر است، این گروه پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های بهره هدف در اروپا افزایش دیگری را تجربه نخواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر