02 آبان 1402 - 12:12
مجید شاکری در افتتاحیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

بانک مرکزی با محدودیت در منابع ارزی مواجه نیست

بانک مرکزی با محدودیت در منابع ارزی مواجه نیست
کار بسیار عالی که توسط بانک مرکزی انجام شد تدبیر محدودیت گذاری برای ثبت سفارش از سوی واردکنندگان و متقاضیان ارز بود.
کد خبر : ۱۵۶۴۶۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، مجید شاکری؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در آئین افتتاحیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با محوریت حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی با بیان سه سوال در حوزه ارزی کشور صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: اولین سوال این است که در شرایط تحریم حساب سرمایه باید باز باشد یا بسته شود؟ دوم اینکه نسبت سیاست ارزی با سیاست خارجی کشور چگونه است؟ و سومین سوال او این بود که نسبت سیاست ارزی با برنامه توسعه صنعتی کشور چگونه است؟


وی در ادامه اظهار کرد: کشوری مثل ایران به هیچ وجه نمی‌تواند دست از تثبیت نرخ ارز بردارد و در همین راستا باید حساب سرمایه خود را ببندد. این در حالیست که در شرایط تحریم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. چرا که باید به جریان ارزی در خارج از کشور تمرکز داشته باشیم و به یک جریان پرداخت دسترسی داشته باشیم.


وی افزود: این لزوما به معنی مذاکره برای از بین رفتن تحریم‌ها نیست. بلکه می‌توانیم تدابیری را برای حل مسائل این حوزه در نظر بگیریم. البته با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم، اما می‌توان اقداماتی را با ایده‌ها و طرح‌هایی دقیق در نظر بگیریم.


شاکری در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر صادرات ارزی کشور در اختیار تراستی‌ها است که با آن با چالش‌های بزرگی مواجهیم. در گذشته رویکرد نسبت به این حوزه دور زدن تحریم‌ها بود، اما در حال حاضر دیگر کارکرد دور زدن تحریم‌ها را ندارد. بانک مرکزی اقداماتی را برای حل چالش‌های تراستی‌ها در نظر گرفته و لازم است سایر نهاد‌ها نیز با آن همکاری کنند. بانک مرکزی پس از ۱۰ سال قصد دارد روش و فرآیند صادرات ارزی را تغییر دهد و این اقدام بسیار مناسب است.


وی افزود: کار بسیار عالی که توسط بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد تدبیر محدودیت گذاری برای ثبت سفارش از سوی واردکنندگان و متقاضیان ارز بود. اجرای محدودیت گذاری ثبت سفارش در دو ماه گذشته بسیار موثر بوده است.


شاکری در ادامه گفت: این اقدام به دلیل محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی نبوده بلکه برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز بوده است. بانک مرکزی در زمانی این اقدام را انجام داد که منابع ارزی کشور آزاد شده و در بهترین شرایط از نظر منابع ارزی است. نشانه دیگر اینکه بانک مرکزی با محدودیت در منابع ارزی مواجه نیست، این است که تخصیص منابع ارزی به افرادی که قبل از محدودیت‌گذاری ثبت سفارش کرده بودند را رفع تعلیق کرد.


وی افزود: این اقدام بسیار مثبت بوده، اما بخشی از برنامه توسعه صنعتی کشور نیست و باید جزئیات دیگری را نیز در این ساختار کلی در نظر بگیریم.


این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: مهمترین تلاش برای کاهش اثر تحریم‌ها ایجاد یک جریان پرداخت خارجی برای کشور است. برجام با این رویکرد در پیش گرفته شد که مسائل بانکی و انتقال ارزی حل شود، اما علی‌رغم خارج شدن نام بانک‌ها از تحریم شاهد آن بودیم که مشکلات پرداخت خارجی برطرف نشد چرا که دسترسی به ساختار پرداخت رسمی نیست. باید ساختار پرداخت را ایجاد کنیم نه اینکه به سمت برداشتن موانع ثبت پرداخت برویم.


وی در پایان با اشاره به اینکه تجربه موفق دو هفته اخیر در موضوع آزادسازی منابع ارزی کشور در کره‌جنوبی و انتقال آن به قطر اقدام بسیار خوبی بود، گفت: بانک مرکزی برای انتقال ارز مجوز صریحی را دریافت کرده است. گرچه به لحاظ فنی و سیاسی آمریکا می‌تواند جلوی ارز ایران در قطر را بگیرد، اما طرف آمریکایی بدون اینکه صراحتا نقض تعهدات را داشته باشد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد و در برابر منابع ارری آزادشده مانع‌گذاری کند و این مسئله بزرگترین مانع برای عدم تعهد بانک مرکزی در مقابل آزادسازی منابع ارزی کشور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر