سازمان ملل پیش‌بینی کرد؛

افزایش فشار اقتصادی به ساکنان غزه با تداوم حملات اسرائیل

افزایش فشار اقتصادی به ساکنان غزه با تداوم حملات اسرائیل
سازمان ملل اعلام کرد: اگر جنگ برای ماه دوم ادامه یابد، فقر در فلسطین ۳۴ درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۵۷۱۱۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، سازمان ملل متحد هشدار داد که در صورت ادامه جنگ غزه برای ماه دوم، نرخ فقر در کشور فلسطین ۳۴ درصد افزایش خواهد یافت و نیم میلیون نفر دیگر آسیب می‌بینند.

این پیش‌بینی بر اساس برآورد‌های اولیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد و  کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) است. شرکت کنندگان در این کمیسیون بر این باور بودند که تولید ناخالص داخلی فلسطین به میزان ۸.۴ درصد کاهش می‌یابد که نشان دهنده زیان ۱.۷ میلیارد دلار آمریکاست.

در یک ارزیابی سریع که تحت عنوان «جنگ غزه؛ تأثیرات اجتماعی و اقتصادی مورد انتظار بر دولت فلسطین» منتشر شد، نویسندگان تخمین زدند که فقر در یک ماه پس از جنگ ۲۰ درصد افزایش و تولید ناخالص داخلی (در ماه اول) به میزان ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

این ارزیابی همچنین نشان می‌دهد که سازمان بین المللی کار تخمین می‌زند که ۳۹۰۰۰۰ شغل تاکنون از بین رفته است.

بر اساس انتظارات این ارزیابی، اگر جنگ برای سومین ماه نیز ادامه یابد، نرخ فقر حدود ۴۵ درصد افزایش می‌یابد که تعداد افراد فقیر را بیش از ۶۶۰ هزار نفر افزایش می‌دهد.

این در حالی است که کاهش تولید ناخالص داخلی به ۱۲.۲ درصد می‌رسد و مجموع زیان ۲.۵ میلیارد دلاری را ثبت می‌کند.

این ارزیابی نسبت به کاهش قابل توجه شاخص توسعه انسانی هشدار داد و تخمین زد که توسعه در کشور فلسطین بین ۱۱ تا ۱۶ سال و در غزه، بسته به شدت درگیری بین ۱۶ تا ۱۹ سال، کاهش خواهد یافت.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر