در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بازدهی بالای بورس نسبت به سایر بازار‌های مالی/ رشد اقتصادی ادامه دارد؟

بازدهی بالای بورس نسبت به سایر بازار‌های مالی  رشد اقتصادی ادامه دارد؟
یک تحلیلگر بازار‌های مالی اظهار کرد: برای استمرار رشد فعلی اقتصاد باید به سازکار اقتصادی و زیرساخت‌ها توجه کنیم.
کد خبر : ۱۵۷۱۴۲

امیر تقی خان تجریشی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به متغیرهای رشد اقتصادی در یکسال گذشته و بازدهی بازار سرمایه به خبرنگار ایبنا، گفت: یکی از دلایل رشد اقتصادی بهبود تولید و فروش نفت است و همچنین بازگشت منابع حاصل از نفت به سایر صنایع می‌تواند محرک رشد اقتصادی باشد.

 

وی افزود: در سال‌های گذشته وضعیت اقتصادی نامناسب بود برای همین خوشبختانه با یک تسهیل‌گری و اتفاق مثبت، اقتصاد به مدار رشد برگشته، اما اگر بخواهیم این رشد به صورت مرکب ادامه دار باشد، باید به سازکار و زیرساخت‌های اقتصادی توجه کنیم، البته اینکه درآمد‌های حاصل از نفت در کجا هزینه می‌شود هم مهم است و اگر مکانیزم‌های جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور ایجاد کنیم، به رشد اقتصادی کمک خواهد شد.

 

این تحلیلگر بازار‌های مالی تاکید کرد: بازدهی تاریخی بازارسرمایه نسبت به سایر بازار‌های مالی مانند طلا، دلار و مسکن بیشتر بوده، اما با این موجود مردم کمتر به بازار سرمایه اعتماد می‌کنند که بخشی از آن به علت دخالت‌هایی است که در بازار سرمایه رخ می‌دهد.

 

وی افزود: به عنوان مثال فردی بعد از تحلیل‌های خود اقدام به خرید سهام شرکتی می‌کند، اما در روز بعد نرخ خوراک آن شرکت تغییر می‌کند یا هزینه‌های بالایی روی درآمد‌های صادراتی این شرکت گذاشته می‌شود، همچنین در مواقعی نیز افراد بر اساس اطلاعاتی اقدام به خرید و فروش می‌کنند که دو هفته بعد از معامله اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

 

این تحلیلگر مالی گفت: با وجود بازدهی بالای بازار سرمایه، اعتماد مردم به این بازار کم است که برای اصلاح این موضوع باید فضای بازار سرمایه سالم سازی شود تا شفافیت به بورس بازگردد، گاهی اوقات با اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری روی یک صنعت یا شرکت شاهد کاهش سودآوری آن مجموعه هستیم که با حذف این عوامل اعتماد به بورس افزایش پیدا می‌کند.

 

تجریشی با اشاره به این موضوع که روش سرمایه گذاری غیرمستقیم نسبت به سرمایه گذاری مستقیم کارآمدتر است، گفت: تنوع صندوق‌های سرمایه گذاری زیاد است و سرمایه‌گذارانی که قصد خرید با اهرم را دارند می‌توانند از صندوق‌های اهرمی استفاده کنند، البته صندوق‌های با درآمد ثابت نیز جای سپرده بانکی را گرفته اند و صندوق‌های بخشی نیز به تازگی در بازارسرمایه شکل گرفتند تا سرمایه گذار بتواند به طور خاص یک بخش را انتخاب کند.


این تحلیلگر مالی تاکید کرد: علاوه بر تنوع در صندوق‌ها افراد می‌توانند با نظر به عملکرد، سابقه صندوق دست به انتخاب بزنند بنابراین تنوع و تعداد صندوق‌ها از ویژگی‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر