28 آبان 1402 - 10:20
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تحقق وعده ساخت مسکن نیازمند عبور از روش‌های سنتی

تحقق وعده ساخت مسکن نیازمند عبور از روش‌های سنتی
به هر میزانی که مدت زمان ساخت و ساز افزایش بیابد به همان میزان نیز نرخ دستمزد و سایر حواشی بالا می رود.
کد خبر : ۱۵۷۲۹۹

هوشنگ شجری؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره  راهکار‌های تحقق وعده دولت در موضوع ساخت و ساز مسکن ارزان گفت: یکی از سهل‌ترین راه‌هایی که می‌تواند مسیر ساخت و ساز مسکن برای تحقق وعده‌های دولت را محقق کند بها دادن به بخش خصوصی است؛ چرا که در تمام دنیا عموما دولت‌ها خانه نمی‌سازند.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: معضل مسکن بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به این دلیل حل شده چرا که دولت مسئولیت ساخت و ساز مسکن را به بخش خصوصی سپرده و این موضوع منجر به ایجاد رقابت در استفاده از فناوری‌های نوین برای ساخت وساز مسکن ارزان و ایمن شده است.

 

شجری خاطر نشان کرد: دولت باید چارچوبی که بخش خصوصی براساس آن قواعد می‌تواند خانه بسازد را مشخص و در حد ناظر عمل کند چرا که مسائل بازار مسکن در ایران به دست دولت حل نمی‌شود؛ لذا لازم است بخش خصوصی با روش‌های جدید و استفاده از فناوری‌های نوین اقدام به ساخت و ساز واحد‌های مسکونی کند.

 

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: امروز بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله کشور چین ساخت و ساز واحد‌های مسکونی، برج‌های بزرگ و حتی بیمارستان‌های بسیار بزرگ را با استفاده از فناوری‌های جدید در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌دهند در حالی که ساختن یک مجتمع شش واحدی در ایران بین یکی دو سال زمان می‌برد.

 

وی تصریح نمود: به هر میزانی که مدت زمان ساخت و ساز افزایش بیابد به همان میزان نیز نرخ دستمزد و سایر حواشی و تورمی که در اقتصاد ایران به کالا‌ها می‌خورد و منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود موانع بسیار بزرگی در برابر خانه دار شدن مردم قرار می‌دهد. به همین دلیل برای خانه دار کردن مردم باید از شیوه‌های سنتی عبور کرد.

 

شجری در این باره مثالی زد و گفت: در دوران کرونا شاهد ساخت و ساز بیمارستان‌های بزرگ چند هزار تخت خوابه در عرض چند هفته در چین برای مداوای سریع بیماران بودیم؛ این روند در ایران برای خانه سازی باید کپی برداری شود چرا که در زمان و هزینه‌ها به شدت صرفه جویی می‌شود و زمینه‌های لازم برای تحقق وعده ساخت و ساز مسکن توسط دولت و رضایت و خشنودی مردم را فراهم می‌کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر