نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بورس مطرح کرد:

آثار مثبت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی بر روند بورس

آثار مثبت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی بر روند بورس
به هر میزان شرکت‌ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کنند ارزش دفتری آن‌ها به روز می‌شود.
کد خبر : ۱۵۷۷۳۵

به گزارش ایبنا، سید محمدجواد میرطاهر، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بورس  به اقدام جدید سازمان بورس در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ۲۶ شرکت و هلدینگ اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مواردی که هلدینگ‌ها و شرکت‌های بورسی می‌توانند از طریق آن اقدام به اصلاح ساختار مالی خود کنند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.

وی با بیان اینکه این اقدام بیشتر برای دارایی‌های غیرمنقول مانند زمین و ساختمان صورت می‌گیرد، گفت: این تصمیم سازمان بورس می‌تواند روند مثبتی را در بازار سرمایه ایجاد کند، چراکه به هر میزان شرکت‌ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کنند ارزش دفتری آن‌ها به روز می‌شود و این موضوع زمینه‌ساز کاهش فاصله ارزش بازار شرکت‌ها با ارزش دفتری آن‌ها خواهد شد.

میرطاهر ادامه داد: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رقیق شدن قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود که بازار این موضوع را به عنوان مسأله‌ای مثبت تلقی می‌کند و باعث افزایش ارزش بازار شرکت‌ها خواهد شد.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بورس خاطرنشان کرد: این موضوع ممکن است در سال‌های آینده منجر به افزایش استهلاک شرکت‌ها شود، اما آثار مثبت آن بیشتر از آثار منفی خواهد بود که به عنوان معایب این طرح تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی و به روز شدن دارایی‌های خود می‌کنند به نحو بهتر و شایسته‌تری می‌توانند در حوزه طرح‌های توسعه‌ای و نیز افزایش سرمایه‌های آتی آن‌ها از محل سود انباشته یا مطالبات و آورده نقدی ورود کرده و نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهضت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند منجر به رشد و حرکت مثبت در بازار سهام شود و ایجاد کننده روندی مثبت در بازار باشد. در برهه‌هایی از زمان‌های گذشته شاهد این تجربه در بازار سرمایه بوده ایم.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بورس ادامه داد: در کنار افزایش سرمایه‌هایی که از محل تجدید ارزیابی دارایی انجام می‌شود، افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم می‌تواند مستقیماً باعث ورود پول جدید به شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای باشد.

وی در پایان گفت: اجرای این ۲ طرح در کنار یکدیگر آثار بسیار مثبتی را بر بازار اولیه و ثانویه بورس خواهد داشت.

 

منبع: مهر

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر