نشریه نشنال (The National) نوشت؛

نگرش دو رقیب منطقه‌ای ایران نسبت به بریکس

نگرش دو رقیب منطقه‌ای ایران نسبت به بریکس
در گزارش نشریه نشنال آمده است که بریکس به عنوان یک صدای قدرتمند در جنوب جهانی آماده است تا نفوذ بیشتری را به خود اختصاص دهد.
کد خبر : ۱۵۸۹۰۸

به گزارش ایبنا؛ پنج کشور ایران، سعودی، امارات، مصر و اتیوپی در روز اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی مصادف با ۱۱ دی ۱۴۰۲ رسماً عضو گروه بریکس» شدند. نشریه نشنال (The National) ارگان رسانه‌ای وابسته به خاندان سلطنتی امارات متحده عربی گزارشی پیرامون عضویت عربستان و امارات به این گروه منتشر کرده است.این گزارش از این جهت حائز اهمیت است که به دلیل نزدیکی نشریه مذکور به نهادهای قدرت در ابوظبی، نگرش رقبای منطقه‌ای ایران نسبت به بریکس را مشخص می‌کند.

 

در این گزارش آمده است:  انتظار می‌رود گسترش بلوک بریکس به سعودی و امارات متحده عربی، فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدی را برای دو اقتصاد مهم جهان عرب فراهم کند و در عین حال نفوذ بریکس را افزایش دهد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و ایران در روز اول ژانویه به بریکس ملحق شدند. اعضای بریکس با این الحاق دو برابر شد و به عدد ۱۰ رسید. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس بودند.

«اولاس رائو» استادیار مالی مدرسه بازرگانی ادینبورگ در دانشگاه هریوت وات (شعبه دبی) گفت: توسعه بلوک بریکس به کشورهای نظیر عربستان سعودی و امارات در میان چالش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی جاری جهان را [باید] به فال نیک گرفت.

نشریه نشنال (The National) معتقد است که عربستان و امارات از این جهت که کشورهای ثروتمندی هستند، می‌توانند فرصت‌های بزرگی را از طریق سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی ایجاد کنند. نشنال افزود که عربستان سعودی و امارات بر تنوع بخشیدن به اقتصاد‌های خود تمرکز می‌کنند.

این نشریه در ادامه نوشت که اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸.۷% رشد داشته و انتظار می‌رود که ۰/۸% به عدد مذکور در سال ۲۰۲۳ اضافه شود.

دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب (امارات) در حال امضای قرارداد‌های تجاری با کشور‌های اطراف  برای تقویت روابط خود است. این کشور در تلاش برای امضای ۲۶ توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی است، زیرا به دنبال جذب بیشتر سرمایه و ایجاد تنوع در اقتصاد خود است.

 «گری دوگان» مدیر ارشد سرمایه گذاری در دالما کپیتال (شرکت شتاب دهنده سرمایه‌گذاری) مستقر در دبی گفت:  «تصویر بریکس در گذشته، یک گروه آسیب پذیر مالی وابسته به ابرقدرت های سیاسی جهانی بود.قدرت مالی عربستان و امارات به عنوان صادرکنندگان خالص سرمایه به بقیه جهان، این تصور را به طور اساسی تغییر خواهد داد. همچنین ما انتظار داریم که سعودی و امارات دسترسی آسان‌تری به بازارهای در حال رشد کشورهای بریکس داشته باشند.»

«احسان خمان» رئیس بخش تحقیقات بازارهای نوظهور در گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی (MUFG) گفت: «الحاق دو صادرکننده بزرگ نفت به بریکس،نفوذ و قدرت چانه زنی‌شان را در اوپک پلاس تقویت خوهد کرد. همچنین فضایی را فراهم می‌کند تا راهبردهایشان را با سایر اعضای بریکس هم راستا کنند.»

اوپک پلاس نقشی تعیین کننده در تعادل بازار نفت دارد. این گروه شامل برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان از جمله عربستان سعودی، امارات و روسیه است. چین و هند، دو عضو کلیدی بریکس، دومین و سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان هستند.

«اولاس رائو» استادیار مالی مدرسه بازرگانی ادینبورگ در دانشگاه هریوت وات (شعبه دبی) می‌گوید: «همزمان با گسترش بریکس، انتظار می‌رود که درخواست‌ها برای تغییر گسترده سیستم مالی بین‌المللی و توسعه ارز جایگزین به جای دلار افزایش داشته باشد.» «رائو» افزود که بریکس به عنوان یک صدای قدرتمند در جنوب جهانی آماده است تا نفوذ بیشتری را به خود اختصاص دهد.

«آیهام کامل» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا گفت: «چشم انداز پیوستن سعودی، امارات، ایران و مصر به بریکس، مکانیسم جدیدی را ایجاد می‌کند که همکاری همه کشورها را مجبور به ایجاد درجه‌ای از همکاری سیاسی می‌کند.»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر