دلار زدایی پنجمین اقتصاد بزرگ جهان

دلار زدایی پنجمین اقتصاد بزرگ جهان
هند اولین پرداخت خود به روپیه را برای خرید نفت خام از امارات انجام داد.
کد خبر : ۱۵۹۲۴۴

به گزارش ایبنا، هند اولین پرداخت خود به روپیه را برای خرید نفت خام از امارات انجام داد.

 

«خلیج تایمز» در این رابطه نوشت:  تجارت امارات و هند پس از امضای توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی (Cepa) در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۵ میلیارد دلار افزایش یافت. امارات سومین شریک تجاری بزرگ هند و دومین مقصد صادراتی هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۳ شده است. در مقابل، دهلی نو دومین شریک تجاری امارات متحده عربی است. 

 

خلیج تایمز نوشت: برای هند به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان، پرداخت به ارز محلی یک لحظه تاریخی است. 

 

این اقدام همچنین در راستای استراتژی بریکس برای جایگزینی دلار به عنوان ارز جهانی است.

 

کارشناسان صنعت نفت گفتند که تسویه حساب به روپیه بخشی از تلاش گسترده‌تر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان برای تنوع بخشیدن به تامین کنندگان نفت، کاهش هزینه مبادلات ارزی و ایجاد یک واحد محلی به عنوان ارز تجاری پایدار است.

 

«خلیج تایمز» نوشت: کارشناسان ارز معتقدند که تسویه تجاری مبتنی بر روپیه نیاز تبدیل ارز قبل از پرداخت برای واردات یا صادرات از بین می‌برد. با تبدیل شدن روپیه به یک روش پرداخت در تجارت جهانی، این واحد پولی ممکن است در نهایت تبدیل به ارزی مشابه ارز آمریکا شود.

 

«پیوش گویال» وزیر بازرگانی و صنعت هند گفت که دو کشورهند و امارات قصد دارند تجارت دوجانبه را به ۱۰۰ میلیارد دلار گسترش دهند.

 

هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۳ (آوریل ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳) بالغ بر ۱۵۷.۵ میلیارد دلار برای واردات ۲۳۲.۷ میلیون تن نفت خام هزینه کرد. تامین کنندگان اصلی شامل عراق، عربستان سعودی، روسیه و امارات هستند که خاورمیانه ۵۸% از کل عرضه را تامین می‌کند.

 

 بانک مرکزی امارات و بانک مرکزی هند (RBI) در جریان سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به امارات در تیر ۱۴۰۲ دو یادداشت تفاهم امضاء کردند تا چارچوبی برای استفاده از ارزهای ملی در معاملات فرامرزی و پیوند سیستم‌های پرداخت ایجاد کنند.

 

به گزارش ایبنا؛ هند ۲۱ کشور را متقاعد کرده است تا حساب‌های ویژه بانکی وُسترو (Vostro) را برای تسویه مبادلات تجاری به روپیه برای واردات و صادرات باز کنند. وُسترو یک حساب بانکی ویژه است که به طور خاص برای اهداف تجاری ایجاد شده است و با استفاده از آن، بانک‌های داخلی هند، امکان پرداخت از کشور‌های دیگر را فراهم می‌کنند.

 

۲۱ کشور دارای حساب‌های بانکی وُسترو عبارت‌اند از: بنگلادش، بلاروس، بوتسوانا، فیجی، آلمان، گویان، قزاقستان، کنیا، مالزی، مالدیو، موریس، میانمار، نیوزیلند، عمان، روسیه، سیشل، سنگاپور، سریلانکا، تانزانیا، اوگاندا و انگلیس. رژیم صهیونیستی نیز حتی متقاعد شده است که با هند به روپیه تجارت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر