19 دی 1402 - 16:26

عرضه و تقاضای بازار غیررسمی ارز واقعی نیست/ تامین نیازهای واقعی در مرکز مبادله ایران

عرضه و تقاضای بازار غیررسمی ارز واقعی نیست  تامین نیازهای واقعی در مرکز مبادله ایران
عرضه و تقاضای بازار غیررسمی ارز در حال حاضر واقعی نیست و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مرکز مبادله بر همین اساس به وجود آمده است.
کد خبر : ۱۵۹۱۵۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمد طاهر رحیمی؛ کارشناس اقتصادی در نشست تخصصی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی اظهار کرد: یکی از شروط ایجاد بازار کارایی آن است و تنها در صورت تشکیل یک بازار با کارایی مورد نیاز میتوان ادعای اینکه بازار باید تک نرخی باشد را مطرح کرد.

 

وی ادامه داد: البته یک بازار ویژگی‌های دیگری از قبیل متقارن بودن اطلاعات، تقاضای واقعی و دیگر موارد را نیز باید داشته باشد. این در حالیست که بازار ارز ایران هیچگاه چنین شرایطی را نداشته است تا بتوان برای آن یک نرخ معین در نظر گرفت؛ بنابراین ناگریز به اتخاذ سیاست چند نرخی هستیم و در چنین شرایطی استفاده از ابزار‌های حکمرانی برای ایجاد یک بازار با کارایی درست عقلانی است. اگر یک بازار متعادل با ابزار‌های حکمرانی نداشته باشیم، هیچکدام از رژیم‌های ارزی قابل اجرا نیست.

 

به گفته رحیمی، عرضه و تقاضای بازار غیررسمی ارز در حال حاضر واقعی نیست و تقاضای بسیاری برای قاچاق ارزی و سایر موارد در آن وجود دارد. سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز بر همین اساس شکل گرفته است و مرکز مبادله نیز بر همین اساس به وجود آمده است.

 

این کارشناس اقتصادی گفت: شما اگر همین فردا نرخ ارز مرکز مبادله را به ۶۰ هزار تومان افزایش دهید کمتر از یکماه دیگر نرخ بازار غیررسمی به طرف نرخ‌های بالاتر از آن افزایش پیدا میکند. چرا که عرضه و تقاضای بازار غیررسمی ارز واقعی نیست.

 

رحیمی تصریح کرد: در هیچکدام از کشور‌های جهان اینگونه نیست که یک فرد بتواند به راحتی دارایی‌هایی مثل طلای آبشده، ارز کشور‌های دیگر و حتی تراکنش‌های غیرطبیعی داشته باشد. در کشور‌های دیگر تا فرد اثبات نکند که به چه عنوان تقاضای یک دارایی را دارد حق معامله نخواهد داشت و قانون‌های مختلفی برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد. به این مسئله حاکمیت ارزی گفته میشود که باید به این سمت پیش برویم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر