28 دی 1402 - 18:03
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با ایبنا:

سرمایه گذاری مردم در بازار ارز توصیه نمی‌شود/ منابع بانک مرکزی تقویت شد

سرمایه گذاری مردم در بازار ارز توصیه نمی‌شود  منابع بانک مرکزی تقویت شد
کارشناس پولی و بانکی گفت: سرمایه گذاری مردم در بازار ارز به علت فقدان منطق اقتصادی، توصیه نمی‌شود.
کد خبر : ۱۵۹۴۶۶

فرشاد قاسمعلی؛ کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: در روز‌های اخیر نرخ ارز با نوساناتی همراه بود، اما دارای ریشه‌های بنیادین درست اقتصادی همچون بحث فقدان تعادل در عرضه و تقاضای ارز رشد نیست. افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته ناشی از تاثیر پذیری سیاسی از تنش‌های منطقه و غیرسیستماتیک بوده و گذرا خواهد بود، از این رو سرمایه گذاری مردم در بازار ارز به علت فقدان منطق اقتصادی، توصیه نمی‌شود.

 

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: در جنگ غزه شاهد بودیم که نرخ ارز رشد‌های عجیبی را تجربه کرد، اما بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های مناسب توانست تا این بازار را کنترل و نرخ ارز را به کانال‌های قبلی باز گرداند، بنابراین این بانک می‌تواند مجددا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی باز گرداند.


قاسمعلی تصریح کرد: در یک سال گذشته با افزایش صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی و تراز تجاری مثبت، ذخایر ارزی بانک مرکزی تقویت شد، به طوری که منابع ارزی دولت سیزدهم چند برابر دولت قبلی است. این موضوع دست بانک مرکزی را برای حفظ ارزش پول ملی تقویت کرده است.


این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: در حال حاضر محدودیت‌هایی در واردات کالا اتخاذ شده است تا از این طریق فقط به نیاز‌های اصلی مردم و صنایع پاسخ داده شود، در نتیجه کالا‌هایی که مورد نیاز کشور نیست وارد نمی‌شود. بانک مرکزی از این طریق توانسته تقاضای ارز را مدیریت کند، در نتیجه تقاضای کاذب برای دریافت ارز از بین رفته است، از طرف دیگر طبق آمار شاهد رشد سرمایه گذاری در کشور هستیم، این موارد نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز توجیه ندارد.


وی اضافه کرد: در حال حاضر کالا‌های صادراتی ایران همچون نفت و فرآورده‌های پتروشیمی، کالا‌های کشاورزی، فراورده‌های معدنی و سایر کالا‌های صادراتی، همگام با رقابت با دیگر کشور‌ها در حال انجام است و تحریم‌های جدیدی نسبت به گذشته اعمال نشده است.


قاسمعلی در پایان تاکید کرد: همان طور که روند اقتصادی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، سیاست‌های کنترلی بازار ارز بهبود داشته و افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته ناشی از تاثیر پذیری سیاسی ناشی از حادثه کرمان و غیرسیستماتیک بوده و گذرا خواهد بود، از این رو سرمایه گذاری مردم در بازار ارز به علت فقدان منطق اقتصادی، توصیه نمی‌شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر