رسانه مصری:

دنیا برای مقابله با هژمونی آمریکا به دلارزدایی روی آورده است

دنیا برای مقابله با هژمونی آمریکا به دلارزدایی روی آورده است
رسانه مصری گفت: کشور‌های دنیا برای مقابله با هژمونی آمریکا، دلار را در مبادلات تجاری بین خود کنار گذاشته‌اند.
کد خبر : ۱۵۹۵۱۷

به گزارش ایبنا؛ «دنیا از وجود یک بحران که آمریکا و دلار از عوامل آن بودند، آگاه شده و در نتیجه در مبادلات تجاری بین کشور‌ها آن را کنار گذاشته است» این را رسانه مصری صدی البلد امروز در گزارشی درباره روند دلارزدایی آورده است

این رسانه مصری بر چرخش بزرگ کشور‌هایی از جمله روسیه، چین، هند، برزیل، ایران، اندونزی، مصر و ترکیه به سمت کنار گذاشتن دلار تاکید کرد و گفت، دولت مصر در حال کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی برای واردات و به جای آن مبادله با ارز‌های محلی در ارتباط با شرکای تجاری بین المللی مانند روسیه، چین، هند و ترکیه است.

بر اساس تازه‌ترین آمار سفارت چین از حجم سرمایه گذاری بین مصر و چین، حجم سرمایه گذاری چین در مصر از ۵۰۰ میلیون دلار به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است که این میزان افزایش در ده سال گذشته از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است. حجم مبادلات تجاری چین و مصر نیز در همین مدت از ۱۰ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

کارشناس اقتصادی مصر احمد معطی در این خصوص به صدی البلد گفت: دنیا از وجود یک بحران که آمریکا و دلار از عوامل آن بودند، آگاه شده و در نتیجه در مبادلات تجاری بین کشور‌ها آن را کنار گذاشته است.

معطی افزود: دیرزمانی است که تلاش‌هایی به رهبری روسیه و چین برای کاهش نقش دلار آمریکا در تجارت جهانی صورت می‌گیرد و دلیل آن تمایل دو کشور به تضعیف هژمونی ایالات متحده در جهان است.

وی ادامه داد: در مقطع پیش رو شاهد اتکای کشور‌ها به ارز‌های دیگر به جای دلار آمریکا خواهیم بود.

کارشناس مصری با اشاره به نگرانی آمریکا از همبستگی کشور‌ها برای دلارزدایی گفت: توافق‌های دوجانبه بین کشور‌های بریکس در زمینه تجارت درون منطقه‌ای برای حامیان دلار نگران‌کننده است.

صدی البلد افزود: بسیاری از کشور‌ها برای از بین بردن سلطه پول آمریکا بر معاملات تجاری جهانی اقدام کرده‌اند. توافقات بین المللی بین بسیاری از کشور‌ها برای شروع مبادلات تجاری با ارز‌های محلی آن کشور‌ها وجود دارد، برای مثال چین و برزیل توافق کردند که به جای استفاده از دلار از ارز‌های محلی استفاده کننده و حجم مبادلات تجاری دو کشور بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار است.

همچنین ۹۰ درصد مبادلات تجاری روسیه و چین به روبل و یوان به مبلغ بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار انجام می‌شود، علاوه بر این، دو کشور با تعدادی از شرکای تجاری خود ا در سراسر جهان برای مبادله تجارت به ارز‌های محلی به توافق رسیدند.

روسیه و ایران نیز توافق کردند که یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به عنوان جایگزینی برای دلار ارتقا دهند، علاوه بر اینکه توافق دیگری بین روسیه و هند برای کنار گذاشتن دلار در تجارت درون منطقه‌ای حاصل شده است.

جمهوری اسلامی ایران و مصر که در نشست ژوهانسبورگ عضویتشان به عنوان عضو جدید گروه بریکس مورد پذیرش قرار گرفت، از دوشنبه یازدهم دی ماه عضو این گروه شدند. در آن نشست از ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، امارات و عربستان برای پیوستن به این بلوک دعوت به عمل آمد.

گروه بریکس در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد که بزرگترین اقتصاد‌های در حال توسعه جهان را کنار هم قرار می‌دهد و در ابتدا از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شد.

 

منبع: فارس

برچسب ها: دلارزدایی دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر