نتایج جنگ دو ساله اوکراین: از سلاح تحریم تا دلار زدایی!

نتایج جنگ دو ساله اوکراین: از سلاح تحریم تا دلار زدایی!
جنگ روسیه و اوکراین دو سال پیش از روز  ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد. جنگی که اثرات عمیقی بر اقتصاد جهانی گذاشته است.
کد خبر : ۱۶۰۷۵۰

به گزارش ایبنا؛ جنگ روسیه و اوکراین دو سال پیش از روز  ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. تأثیرات این جنگ به عنوان جدی ترین جنگ منطقه‌ای پس از جنگ سرد در خاک اروپا در حال گسترش است.

 

پایگاه خبری CGTN  وابسته به شبکه جهانی تلویزیون چین در همین رابطه نوشت: بر اساس گزارش جدید موسسه مطالعات مالی چونگ یانگ دانشگاه رنمین پکن، تسریع جداسازی اقتصادی یکی از واضح‌ترین نتایج جنگ است. آمریکا تسلیحاتی‌شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی را تقویت کرد. اقدامی که انگیزه دلارزدایی را در میان بازارهای نوظهور جهانی افزایش داده است.

 

تاکنون حدود ۷۰ کشور تلاش‌ها در جهت دلارزدایی را آغاز کرده‌اند که شامل تسریع ساخت سامانه پرداخت فرامرزی، بررسی اتحاد‌های ارزی منطقه‌ای، تسویه تجارت فرامرزی با ارز‌های محلی و توسعه ارز‌های دیجیتال است.

 

در این گزارش آمده که جنگ روسیه و اوکراین هنوز تأثیری اساسی بر سیستم مالی بین‌المللی نداشته  و سهم ذخایر دلار آمریکا از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ تقریباً بر روی عدد ۶۰% ثابت مانده است. با این حال، سهم یورو و برخی ارز‌های دیگر کاهش یافته است. در این گزارش آمده که سهم جهانی ذخایر یورو حدود یک درصد کاهش یافته که عمدتاً با ارز اقتصاد‌های کوچک رشدیافته و بازار‌های نوظهور جایگزین شده است.

 

در این گزارش آمده که آشفتگی ناشی از جنگ در در بازار مالی بین‌المللی باعث افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی شده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در آمریکا در ژوئن ۲۰۲۲ تا سقف ۹/۱% رسید که بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته است و این کشور را مجبور به افزایش شدید نرخ بهره کرد که این به یکی از عوامل جرقه بحران بانکی اروپا و آمریکا در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد.

 

در همین حال، سرمایه‌گذاران جهانی خطرات ژئوپلیتیکی را جدی می‌گیرند و این منجر به افزایش چشمگیر ریسک‌گریزی (ترجیح خطر کمتر) در بازارهای مالی جهانی شده است.  در این گزارش آمده که هر سه شاخص اصلی سهام آمریکا در سال ۲۰۲۲  بیشترین افت خود را از زمان بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ تجربه کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر