یک مقام اتحادیه اروپا هشدار داد؛

بحران مالی جهانی پس از مصادره ۳۰۰ میلیارد دلاری بلوک غرب

بحران مالی جهانی پس از مصادره ۳۰۰ میلیارد دلاری بلوک غرب
اتحادیه اروپا درصدد است تا اولین بخش از سود حاصل از دارایی‌های روسیه را تا اوایل جولای ۲۰۲۴ به کیف اختصاص دهد.
کد خبر : ۱۶۱۳۲۱

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ رویترز در گزارشی نوشت که غرب دو سال پیش پس از آغاز جنگ اوکراین بالغ بر۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌ بانک مرکزی روسیه را مسدود کرد.

 

بانک یوروکلیر (Euroclear) در بروکسل تقریباً ۱۹۱ میلیارد یورو (۲۰۵ میلیارد دلار) از این دارایی‌ها را در اختیار دارد.

 

اتحادیه اروپا درصدد است تا اولین بخش از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه را تا سقف ۳ میلیارد یورو در اوایل جولای ۲۰۲۴ به کیف اختصاص دهد.

 

المیادین به نقل از رویترز نوشت، با این حال به گفته یک مقام اتحادیه اروپا که روز سه شنبه با رویترز صحبت کرد، بروکسل باید تضمین کند که ثبات مالی به خطر نمی‌افتد. این منبع افزود، زمانی که جنگ خاتمه یابد، هرگونه منابع مالی که موقتاً [مصادره] نگه داشته شده به اوکراین منتقل خواهد شد.

 

این مقام هشدار داد که اگر غرب به تملک منابع مالی [روسیه] ادامه دهد، انتظار می‌رود بانک مرکزی روسیه نیز حدود ۳۳ میلیارد یورو از وجوه یوروکلیر در سپرده‌گذاری ملی تسویه حساب (NSD) مسکو را مصادره کند. علاوه بر این، روسیه ممکن است برای توقیف وجه نقد یوروکلیر از سپرده‌گذاری‌ها در هنگ کنگ و دبی اقدام قانونی کند.

 

این مقام اتحادیه اروپا که نام او فاش نشده است، در ادامه هشدار داد که اگر بانک‌های غربی علیه یوروکلیر به دلیل از دست دادن سرمایه‌ خود در روسیه شکایت کنند، می‌تواند به تخلیه کامل منابع مالی از یوروکلیر منجر شود.

 

بانک یوروکلیر بیش از ۳۷ تریلیون یورو دارایی در سطح جهان دارد؛ این مقام اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت مواجهه با سیلی از دعاوی حقوقی ممکن است با مشکلات نقدینگی مواجه شود. در چنین سناریویی، بانک مرکزی بلژیک ممکن است مجبور شود مجوز خود را لغو کند و به طور بالقوه باعث ایجاد یک بحران مالی جهانی شود.

 

بین کشورهای غربی در مورد تصاحب دارایی روسیه اختلاف وجود دارد. در حالی که آمریکا و انگلیس از توقیف مستقیم دارایی‌ها حمایت می‌کنند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر فرانسه و آلمان ابراز نگرانی کرده‌اند که چنین اقداماتی می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر ثبات مالی داشته باشد و اعتماد به یورو به عنوان ارز ذخیره را تضعیف کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر