زیان ۱۲ میلیارد یورویی بانک مرکزی فرانسه

زیان ۱۲ میلیارد یورویی بانک مرکزی فرانسه
بانک مرکزی فرانسه برای پوشش ضرر و زیان ناشی از افزایش نرخ‌های بهره، مجبور به فروش منابع احتیاطی خود به ارزش ۱۲ میلیارد یورو شده است.
کد خبر : ۱۶۱۳۵۸

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ بانک مرکزی فرانسه در روز جمعه اعلام کرد که با افزایش ریسک ناشی از فروش ذخایر احتیاطی مواجه شده و برای جبران زیان، مجبور به فروش منابع خود به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد یورو یا ۱۳.۰۶ میلیارد دلار، قبل از کسر مالیات در یکسال گذشته شده است.

 

بسیاری از بانک‌های مرکزی با افزایش سریع نرخ‌های بهره در دو سال گذشته، زیان‌های قابل توجهی را به ثبت رساندند؛ چراکه این اقدام موجب افزایش تعهدات بهره‌ای سپرده‌های بانک‌های تجاری نزد آن‌ها شده است.

 

با پیش‌بینی چنین شرایطی، بانک مرکزی فرانسه در سال اخیر ذخایر احتیاطی خود را که برای پوشش زیان‌های احتمالی انباشت کرده بود، فروخته است. پیش از زیان‌های سال گذشته، حجم ذخایر احتیاطی بانک مرکزی فرانسه در سال ۲۰۲۲ تا حدود ۱۶.۴ میلیارد یورو رسید.

 

بانک مرکزی فرانسه اعلام کرده که برای پوشش زیان‌های احتمالی آتی از ذخایر احتیاطی و سایر منابع بانک استفاده خواهد کرد.

 

مقامات بانک فرانسه معتقد هستند که در میان‌مدت و بلندمدت درآمد‌های سبد اوراق قرضه و وام‌ها افزایشی خواهد بود و تحولات نرخ بهره به سودآوری و بازسازی ذخایر بانک مرکزی کمک خواهد کرد.

 

همچنین لازم به ذکر است، سخت‌گیری شدید سیاست پولی به ویژه توسط بانک مرکزی اروپا موجب شده تا تمامی اعضای ملی منطقه یورو تحت فشار‌های مالی قرار گیرند. ماه گذشته، بوندس‌بانک (بانک مرکزی آلمان) اعلام کرد که تقریبا تمامی ذخایر احتیاطی خود را که حدود ۲۱.۶ میلیارد یورو است را در سال ۲۰۲۳ به فروش گذاشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر