14 خرداد 1403 - 09:30
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

انتظارات تورمی کاهش یافت/ دستیابی به منابع ارزی بیشتر با گسترش دیپلماسی

انتظارات تورمی کاهش یافت  دستیابی به منابع ارزی بیشتر با گسترش دیپلماسی
با آزاد شدن منابع ارزی، نه تنها انتظارات تورمی جامعه کاهش پیدا کرد، بلکه دست بانک مرکزی نیز برای حفظ ثبات و آرامش بازار‌ها باز شد.
کد خبر : ۱۶۳۵۹۲

محمدعلی رزاقی هریس؛ عضو انجمن مالی اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تأثیر تقویت دسترسی و عرضه ارز با گسترش دیپلماسی ارزی در آزاد سازی منابع و رایزنی‌های پولی و بانکی با کشور‌های دوست و همسایه اظهار کرد: با گسترش دیپلماسی ارزی و تجاری با کشور‌های دوست و همسایه می‌توان به منابع ارزی بیشتری دست یافت و با توجه به اینکه کشور ایران از ظرفیت‌های اقتصادی بیشماری برخودار است و از موقعیت ژئو پلیتیک خاصی بهره‌مند و از مزیت رقابتی نسبت به رقبای دیگر برخودار است این عوامل می‌تواند به گسترش دیپلماسی اقتصادی و برقراری ارتباط با کشور‌های دوست و همسایه مانند کشور‌های جنوب خلیج فارس، عراق، ترکیه، چین، روسیه، پاکستان، سوریه و بسیاری از کشور‌های دیگر خاورمیانه منجر شود لذا با سیاست دیپلماسی ارزی با کشور‌های دوست و همسایه می‌توان به منابع ارزی بیشتری دست یافت.


وی افزود: در این راستا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با توجه به اهداف تعریف شده و مدون خود در سیاست دیپلماسی ارزی، در سال ۱۴۰۲ سفر به کشور‌های مختلف منطقه و دنیا را با نگاه تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی آغاز کرد تا بتواند از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی ایران با کشور‌های دوست و همسایه نهایت استفاده را ببرد.


فرزین با آزاد کردن منابع ارزی انتظارات تورمی را کاهش داد


رزاقی تصریح کرد: در ادامه با اجرای این سیاست، شاهد آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در چندین کشور بودیم که این روند با ثبات قیمت در بازار دارایی‌های از قبیل ارز، طلا و سکه و خودرو همراه بود. از سوی دیگر با آزاد شدن منابع ارزی، نه تنها انتظارات تورمی جامعه کاهش پیدا کرد، بلکه دست بانک مرکزی نیز برای حفظ ثبات و آرامش بازار‌ها باز شد و توان آن در ایجاد تثبیت اقتصادی افزایش قابل توجهی یافت؛ بنابراین منابع ارزی آزادشده در کنار سایر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، مقدمات ثبات نرخ و کنترل بهتر بازار ارز را فراهم خواهد کرد. از این رو آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در برخی از کشور‌ها قطعاً بر بازار ارز تأثیر مثبت داشته و دارد.


مداخله هوشمندانه و به موقع بانک مرکزی عامل آرامش بازار ارز


این عضو انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به اینکه مداخله به موقع و هوشمندانه بانک مرکزی از طریق عوامل و منابع خود بازار صورت گرفت، گفت: سیاست مداخله در بازار ارز یکی از ابزار‌های بانک مرکزی است و استفاده از این ابزار را نمی‌توان به ارزپاشی تعبیر و تفسیر نمود. این بانک تا آن جا که می‌تواند با «منابع خود بازار» در بازار ارز مداخله می‌کند از این رو بازار ارز با عوامل اساسی مثل ذخایر ارزی و دسترسی به منابع ارزی و مداخله بانک مرکزی تحت کنترل قرار دارد که البته نوع مداخله بانک مرکزی هم بسیار مهم است و شرایط عرضه و تقاضا را تغییر خواهد داد.


وی اضافه کرد: مداخله بانک مرکزی در بازار ارز به‌منظور جلوگیری از نوسانات شدید و ایجاد ثبات در بازار یک امر پذیرفته شده در ادبیات علم اقتصاد است، زیرا بانک مرکزی در حقیقت نماینده دولت در بازار ارز بوده و به‌عنوان بیشترین عرضه‌کننده و متقاضی بازار ارز شناخته می‌شود. درنتیجه اصل دخالت این بازیگر قدرتمند در بازار برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز انکارناپذیر است.


رزاقی اظهار کرد: مداخله بانک مرکزی می‌تواند در تأثیرگذاری بر نرخ ارز و دستیابی به اهداف کلان اقتصادی مؤثر باشد بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های ارزی باثبات و مداخله هوشمندانه و به موقع و خودداری از ارزپاشی در بازار، می‌تواند در بازار ارز آرامش و ثبات ایجاد نماید.


«راه اندازی بازار ارز توافقی» نشان دهنده دست پر بانک مرکزی است


این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در اجرای کارآمدی سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش بینی پذیرکردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز اقدام به «راه اندازی بازار ارز توافقی» به منظور رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک و متوسط به نرخ بالاتر از نیما و گسترش ارز اشخاص اقدام کرده است که این اقدام نشان دهنده این است که بانک مرکزی از منابع ارزی خوبی برخوردار است.


رزاقی در پایان تاکید کرد: با راه اندازی بازار توافقی، تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان کوچک و متوسط بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند. در این راستا بانک مرکزی نیز به عنوان ناظر حضور داشته و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد نمود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر