افزایش فاصله اروپا با آمریکا در اثر ورود جمعی به بازار ایران

ورود شرکت‌های بزرگ اروپایی به بازار ایران آنهم چند ماه بعد از تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا درباره روابط تجاری غرب به ایران، موجب افزایش هرچه بیشتر فاصله این کشورها با آمریکا شده است.
کد خبر : ۷۱۹۸۲
توتال

به گزارش ایبِنا، پایگاه اینترنتی بلومبرگ با ارایه گزارشی در این رابطه به قراردادهای اخیر شرکت بزرگ نفت و گاز توتال فرانسه و همچنین شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان با ایران اشاره کرده است که نخستین قراردادهای بزرگ تجاری ایران با کشورهای غربی از زمان روی کار آمدن ترامپ به شمار می‌روند.


بلومبرگ نوشته است: این قراردادها به چندین ماه شایعه در خصوص اینکه سیاست های خارجی آمریکا موجب ترس و نگرانی شرکت های غربی برای ورود به اقتصاد به سرعت در حال رشد ایران شده است، پایان داد و از سوی دیگر فاصله ترامپ با متحدان اروپایی اش را بیشتر کرده است.


همایون فلک شاهی از محققان ارشد بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه مشاوره "وود مکنزی" لندن در این باره گفت: مردم منتظر نشانه ای در مورد نحوه ادامه روند روابط ایران و غرب بودند. اکنون سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری توتال در میادین گازی ایران به مفهوم مشخص شدن ادامه مسیر است.


اکنون و با توجه به تمایل دولت حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای گسترش سرمایه گذاری های خارجی، شرکت های اروپایی بیشتری در انتظار ورود به بازارهای ایران هستند. ایران بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و به دلیل جمعیت ۸۰ میلیونی خود، بستر بسیار مناسبی برای محصولات غربی است که به دلیل تحریم های بین المللی سال ها از این کشور دور بودند.


ترامپ هم برای ممانعت از انعقاد این قراردادها باید ابتدا کشورهای روسیه به عنوان یکی از متحدان اصلی ایران و چین را متقاعد کند که به همراه شرکت توتال و شرکت های داخلی، در حال همکاری برای گسترش میادین گازی ایران هستند.


با وجود این آمریکا اگر هم در جلوگیری از این قراردادها توفیق نیابد ولی می تواند فرایند تأمین بودجه شرکت های اروپایی برای اجرای این پروژه ها را دشوار کند چراکه تحریم های این کشور هنوز مانع فعالیت بانک های آمریکایی در ایران است و محدودیت هایی را هم برای همتایان اروپایی آنها به وجود آورده است.


ویلیام بریز از شرکای شرکت Herbert Smith Freehills LLP در لندن که در زمینه انرژی و منابع طبیعی و همچنین تأمین مالی زیرساختی تخصص دارد، در این زمینه اظهار داشت: سرمایه گذاری در ایران نمی تواند از طریق بانک های آمریکا و یا به دلار انجام شود. به همین دلیل شرکت ها باید برای تأمین مالی پروژه های خود از طریق بانک های آسیایی و یا بانک های متوسط اروپایی اقدام کنند.


اما برای شرکت توتال فرانسه، همه این محدودیت ها ارزش امضای یک قرارداد ۲۰ ساله را داشت به طوریکه پاتریک پویانه مدیر عامل این شرکت در مراسم امضای قرارداد با ایران گفت: این قرارداد ابتدای راه بسیاری از قراردادهای دیگر است.


خودروسازان، صنایع هوایی و تولیدکنندگان دارو نیز از این فرصت بهره برده اند. برای نمونه پژو فرانسه نخستین شرکت خودرو سازی بود که سال گذشته وارد ایران شد و به زودی فولکس واگن هم قرار است بعد از ۱۷ سال به ایران بازگردد.


فلک شاهی با توجه به مذاکرات شرکت Royal Dutch Shell Plc هلند و شرکت Eni SpA برای توسعه میادین ایران، پیش بینی کرده است که چهار یا پنج شرکت انرژی دیگر نیز سال آینده توافقنامه های سرمایه گذاری با ایران امضا کنند.


وی از امضای توافقنامه با توتال به عنوان قراردادی نام برده است که صنعت نفت به دقت آن را زیر نظر داشت و همه منتظرش بودند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر