21 شهريور 1396 - 08:42

اعتقادی به ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت ندارم

رییس صندوق ضمانت صادرات از بررسی پیشنهاد ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: اعتقادی به ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت ندارم بلکه می گویم کار کارشناسی نیاز دارد.
کد خبر : ۷۴۷۵۹
سیدکمال سیدعلی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سیدکمال سیدعلی رییس صندوق ضمانت صادرات صبح امروز ( سه شنبه) در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با ارائه گزارشی از فعالیت های این صندوق، افزود: ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس بلند و میان مدت بوده است به نحوی که طی سال های ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٦ میلادی از ٢٠٠ میلیارد دلار فاینانس در دنیا، ٣٥ درصد را جذب کرده ایم. 


وی ادامه داد:در حالی که ریسک کشوری ما امروز ٦ درصد  است اما انتظار ما ٢و ٣ است اما بهترین رتبه ما قبل از تحریم ٤ بوده است. با این حال باید توجه داشت که ٧٠ درصد ریسک ها تجاری و ٣٠ درصد ریسک های غیرتجاری است.


رییس صندوق ضمانت صادرات تصریح کرد :بانک های خارجی علاقمند به همکاری با ایران هستند زیرا کشور حتی در زمان تحریم اقساط فاینانس‌های استفاده شده در گذشته را پرداخت کرد. 


سیدعلی با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر ادغام بانک توسعه صادرات با صندوق و تبدیل آن به اگزیم بانک خواستار کار کارشناسی تر در این زمینه شد. 


وی افزود: معوقات بانکی باعث شده تا سهم کار اصلی صندوق ضمانت صادرات که بیمه نامه است را افزایش دهیم و توانستیم سهم بیمه نامه ها را به ٨٨٩ میلیون دلار برسانیم. 


رییس صندوق ضمانت صادرات سپس به جزییات بیمه نامه ها و ضمانت نامه های صادر شده از سوی این صندوق به طرح های مختلف در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و ادامه داد: انتظار داریم که نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد و تک نرخی شود. 


رییس صندوق ضمانت صادرات ادامه داد: نمی شود تورم ١٠ درصدی داشته باشیم و نرخ ارز متناسب با آن افزایش نداشته باشد؛ بزرگترین چالش تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرخ ارز است.


سیدعلی با اشاره به محدودیت های تامین مالی در پروژه های خارجی، گفت: یکی از مهم ترین اقدامات صندوق در سال گذشته، فعال سازی دوباره خطوط اعتبار خریدار و تسهیل دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی بوده است. 


وی شناسایی و اعتبارسنجی بانک های خارجی دریافت کننده خط اعتباری و اعلام به نظام بانکی، تعیین سقف جذب اعتبار کشورهای هدف صادراتی و اعلام به نظام بانکی و تعامل موثر با سیستم بانکی به منظور ترغیب سیستم مالی برای تامین مالی صادراتی را از دیگر فعالیت های صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته عنوان کرد.


محصول جدید صندوق ضمانت صادرات


وی با بیان اینکه تمامی موسسات پولی و بانکی در دنیا تا 70 درصد از تامین مالی پروژه ها را تامین می کنند، گفت: این موضوع باعث شده بود تا بسیاری از پروژه های ایران در خارج از کشور حرکت نکند.


سیدعلی افزود: اگر پروژه ای با 50 درصد فاینانس خارجی وجود داشته باشد، مابه التفاوت آن را صندوق ضمانت صادرات پوشش می دهد و این محصول جدید ماست.


رئیس صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه بیشتر شرکت های ایرانی در اروپا کار صنعتی انجام نمی دهند و صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی و همسایه است، افزود: بسیاری از ریسک هایی که داریم در کشورهای گروه شش و هفت ریسک را دارند، چراکه در اروپا کار صنعتی نمی توانیم انجام دهیم؛ البته در عراق، سریلانکا، تاجیکستان و سودان نیز پروژه هایی داشته ایم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تمام تلاش صندوق ضمانت صادرات این بوده که بتوانیم پول را با نرخ کمتر از ۱۸ و ۱۶ درصد به صادرکنندگان وام بدهیم، این در حالی است که بانک های خصوصی نتوانسته اند با این نرخ به صادرکنندگان وام بدهند، اما برخی از آنها که با صندوق توسعه ملی قرارداد دارند، با ۱۲ تا ۱۳ درصد پول را به صادرات می دهند.


سیدعلی اظهار داشت: در گذشته تمرکز ما بر روی بانکهای خصوصی بود، اما اکنون با بانکهای دولتی بیشتر کار می کنیم که نرخ تمام شده پول آنها پایین تر است.


وی در عین حال توضیح داد که علت پایین تر تمام شدن نرخ پول برای بانک های دولتی به این دلیل است که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می کنند و در غیر اینصورت نرخ تمام شده پول برای آنها با بانک های خصوصی در یک سطح قرار دارد.


رئیس صندوق ضمانت صادرات با تاکید بر لزوم افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم خاطرنشان کرد: صندوق، ضمانت نامه ورود موقت را به گمرک خواهد داد و اگر مشتری با گمرک تسویه حساب نکرد، صندوق وارد عمل می شود؛ به دولت هم پیشنهاد داده ایم که رقمی را در اختیار ما بگذارند تا به پیمانکاران داخلی بدهیم تا در بازارهای جهانی بتوانند رقابت کنند.


فعال سازی دوباره خطوط اعتباری


وی ادامه داد: فعال سازی دوباره خطوط اعتباری در دستور کار قرار گرفته است، این در حالی است که طی سالهای اخیر امکان اعتبار خریدار در کشورهای دیگر محدود شد، اکنون دوباره احیای این موضوع را در دستور کار داریم.


به گفته این مقام مسئول، بر این اساس دولت ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار صندوق ضمانت صادرات گذاشته است که ۱۸۰ میلیون دلار آن به پیمانکاران پرداخت شده است.


برچسب ها: بانک نرخ ارز تولید
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر