01 مهر 1396 - 09:01

امکان برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: براساس مصوبه مجلس می توان برای توسعه متروی کلانشهرها ۲ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد.
کد خبر : ۷۵۲۰۴
مترو

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در رابطه با اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مبنی بر اینکه استفاده از فاینانس فوری ترین راه حل رفع کمبود حمل و نقل عمومی است از کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران انتقاد کرد و گفت: در سال های اخیر اقدامات قابل قبولی از سوی شهرداری تهران برای افزایش خطوط مترو و همچنین حمل و نقل عمومی انجام شد به گونه ای که به طور متوسط در طول یک سال ۳ کیلومتر به خطوط مترو افزوده شد البته تلاش شهرداری به تنهایی کافی نبوده و برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه مترو نیاز است دولت همکاری مناسبی داشته  و سهم ۵۰ درصدی  خود در توسعه متروی را پرداخت کند.


نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ دولتی به تعهدات و عده های خود در قبال حمل ونقل عمومی عمل نکرده است، تصریح کرد: دولت نهم و دهم هیچ اعتقادی به توسعه مترو نداشت و همچنین دولت یازدهم نیز نتوانست سهم ۵۰ درصدی  خود در توسعه متروی را پرداخت کند این در حالی است که شهرداری نیز تحت هیچ شرایطی نمی تواند منابع عظیم توسعه مترو و وسایل حمل ونقل عمومی را تامین کند بنابراین مانند همیشه به اجبار هزینه ها را جیب مردم تامین می کند.


وی یادآور شد: برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه مترو پیشنهاد می شود مانند مصوبه مجلس در زمان دولت نهم و دهم ۲ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد و به شهرداری کلان شهرها به ویژه تهران برای خرید تجهیزات مترو به عنوان سهم دولت پرداخت شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: ۵۰ درصد مابقی یعنی ۲ میلیارد دلار نیز باید از طریق شهرداری ها تامین شود تا بتوان با ۴ هزار میلیارد تومان تحولی بزرگ در حمل و نقل عمومی کلان شهرها ایجاد کرد.


لاهوتی با بیان اینکه استفاده از فاینانس می تواند راه حل مناسبی برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی پایتخت باشد، ادامه داد: اگر بتوان فاینانس خارجی را هم جذب کرد باید دولت و شهرداری سهم ۵۰ درصدی خود را بپردازند و در این رابطه نباید غفلت کنند زیرا سالانه در کشور ۵ هزار نفر جان خود را به علت آلودگی هوا از دست می دهند و تا مادامی که در جهت بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی و جلوگیری از خودروهای فرسوده تلاش جدی صورت نگیرد همچنان باید شاهد مرگ هموطنان باشیم.


۴۰ درصد از جا به جایی ها در تهران با حمل ونقل عمومی


وی تصریح کرد: هر چند مقرر شد در تهران و دیگر کلانشهرها ۷۵ درصد جا به جایی ها به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود اما متاسفانه تنها ۴۰ درصد این موضوع  محقق و نسبت به ۳۵ درصد مابقی غفلت شد بنابراین شهروندان به سمت و سوی استفاده از خودروهای شخصی روی آورده و این امر به آلودگی هوای کلانشهرها دامن زده است.


نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم با یادآوری اینکه هر ایستگاه مترو ظرفیت ورود قطار در طول ۲ دقیقه را دارد، گفت: اما متاسفانه در برخی ایستگاه ها ورود هر قطار به مترو ۱۰ یا ۱۲ دقیقه زمان می برد بنابراین باید با افزایش تعداد واگن ها مدت زمان ورود به ایستگاه ها را کاهش داد.


رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود اتوبوس در پایتخت با بیان اینکه اتوبوس های موجود تنها ۶۰ درصد نیازهای مردم را رفع می کند، افزود: متاسفانه ۲ هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال در تهران تردد می کنند به طور قطع اگر مشکلات حمل و نقل عمومی در پایتخت حل شود می توان گامی جدی در جهت بهبود وضعیت هوا و کاهش ترافیک سرسام آور این کلانشهر برداشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر