تقویت جایگاه دانش‌بنیان ها در بازار سرمایه

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه گفت: یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد نبود سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) است.
کد خبر : ۷۸۶۹۰
طرح

به گزارش ایبِنا، سورنا ستاری در نشستی که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری گروه D۸ (گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی یعنی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه) در پارک علمی و فناوری پردیس برگزار شد، اعلام کرد: تأمین مالی در کشور ما بیش از ۹۵ درصد از طریق وام است و بسیاری از مسئولان نیز ایجاد شغل را کمک بلاعوض یا وام می‌بینند اما باید حرکتی ایجاد کرد که حداقل ۴۰ درصدتامین مالی کل کشور از طریق شرکت‌های استارتاپی باشد.


ستاری این امر را مستلزم ایجاد زیرساخت‌های تازه دانست و گفت: اتفاقی که امروز در حوزه دانش‌بنیان در فرابورس افتاده همه را امیدوار کرده که این رکن بازار سرمایه به نمونه‌ای بزرگ از یک بورس متشکل از شرکت‌هایی که نمود ملموس فیزیکی ندارند تبدیل شود. همچنین در سویی دیگر شاهد این هستیم که ارزش سهام شرکت‌های دانش‌بنیان پس از ۸ ماه سه تا چهار برابر شده و تبدیل به پر سودترین سهم‌ها در بازار سرمایه شده اند.


شکل‌گیری یک حرکت فرهنگی


ستاری رشد حوزه ICT را زمینه‌ای برای رشد قابل‌قبول استارتاپ‌های این حوزه در ایران دانست و گفت: این شرکت‌ها هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد دارند. قطعاً سرمایه‌گذاران هم خوشحال خواهند شد در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ به ‌جای سیمان و فولاد روی استارتاپ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند. اطراف دانشگاه‌های بزرگ ما بسیاری ساخت‌وسازهای خصوصی در حال شکل‌گیری برای شتابدهنده‌ها است.


رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ابراز امیدواری کرد ایران در همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی قدم‌های موثرتری بردارد و گفت: دلیل استقبال ما از سرمایه‌گذار خارجی پول آن‌ها نیست. بلکه یک اتفاق فرهنگی برای پیاده‌سازی اکوسیستم موردنظر است. پول در ایران به وفور پیدا می‌شود، اگر درست زیست‌بوم شکل بگیرم همه مردم و سرمایه‌گذاران پول خود را در این راه خرج می‌کنند.


فعالیت در سرمایه‌گذاری جسورانه


ستاری ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران آرزوی خرید استارتاپ‌ها را دارند اما باید آن‌ها را به این درک رساند که در قالب سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) فعالیت کنند و بدانند که در این راه باید در چند استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد تا شاید یکی از آن‌ها به نتیجه برسد.


معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از طرف دولت اعلام آمادگی کرد تا زیرساخت‌هایی که در چند سال اخیر ایجاد شده است و ایجاد خواهد شد را در اختیار سرمایه‌گذار خارجی بگذارند و افزود: نقش ما چنین تسهیل‌گری‌هایی است، نه دخالت در بازار. ما باید زیرساخت‌های ارتباطی و فرهنگی را توسعه دهیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر