با پیشنهاد وزیر اقتصاد صورت گرفت؛

دستور فوری رییس جمهور برای افزایش وام ازدواج

رییس جمهور در دیدار با معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد وزیر اقتصاد مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت تا پیش از پایان سال‌جاری و افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج موافقت کرد.
کد خبر : ۸۰۱۶۴
.

به گزارش ایبِنا، مسعود کرباسیان در دیدار با معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون به یک میلیون نفر وام ازدواج پرداخت شده است.  وی همچنین گفت: ما آمادگی پرداخت سود سهام ۴۹ میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت را در سال جاری داریم که از این تعداد دو میلیون نفر فوت شده اند که سود آنها به حساب وراث قانونی آنها واریز خواهد شد.


کرباسیان سود سهام عدالت برای مشمولین تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای دهک های درآمدی بالای جامعه ۷۵ هزار تومان خواهد بود که با دستور رییس جمهور این امر تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره چگونگی پرداخت سود سهام عدالت نیز خاطرنشان کرد:‌ مبالغ از طریق سامانه ای که سازمان خصوصی سازی طراحی کرده به حساب دارندگان سهام عدالت پرداخت می شود.  وی همچنین گفت: دارندگان سهام عدالت و آن دسته از سهام را که هزینه خریدش را دولت متعهد شد برای دریافت سهم مبلغی پرداخت نکردند و در ۱۰ سال از محل سود سهام، پول سهام آنها اخذ شده است که برای هر سهم ۵۳۰ هزار تومان است.


این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به لایحه تقدیمی به مجلس ابراز امیدواری کرد در آینده با انتقال مدیریت سهام به مردم، آنها بتوانند از سود سهام نیز بهره ببرند. وی با تشریح به دستاوردهای اقتصادی دولت های یازدهم و دوازدهم اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور از رقم منفی ۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۴ به ترتیب به رقم منفی ۳ درصد و ۱۲.۵ درصد در سال های ۹۲ و ۹۵ رسید و در شش ماهه ابتدای سال جاری به رقم ۵.۶ درصد رسیده است.


وزیر اقتصاد همچنین رشد تشکیل سرمایه گذاری ثابت ناخالص را در سال ۱۳۹۱ رقم منفی ۱۹ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم در سال های ۹۲ و ۹۵ به ترتیب به منفی ۷.۸ درصد و منفی ۳.۷ درصد رسیده که در شش ماهه نخست سال جاری به ۳.۱ درصد ارتقاء یافت.


کرباسیان همچنین با اعلام آمارهایی در خصوص جایگاه ایران در شاخص های جهانی، رتبه ایران در بخش های نوآوری جهانی، سهولت کسب و کار، ریسک اعتباری - تجاری، آزادی اقتصادی، عملکرد لجستیکی و نیز کارآفرینی و نوآوری را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.


وی در خصوص شاخص های مهم اقتصادی ایران نیز گفت: در ده ماهه گذشته، رشد ۲۹.۶ درصدی در حوزه تجهیز منابع مالی خارجی (فاینانس)، ۱۹.۲ درصد در شاخص کل بورس و ۱۳.۲ درصد در ارزش بازار بورس نسبت به آذر ماه سال گذشته را شاهد بودیم.


کرباسیان با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد بزرگترین تامین کننده مالی دولت است گفت: وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال ۱۳۹۲ رقم ۴۳.۳ درصد بوده که این رقم در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۳۵.۳، ۳۳.۲ و ۲۶.۱ درصد کاهش یافت.


وزیر اقتصاد با اشاره به اولویت های ابلاغی رییس جمهور ضمیمه حکم انتصابش در تشریح پروژه های راهبردی این وزارتخانه گفت: بر این اساس ۱۸ سیاست شامل اولویت های عمومی و اختصاصی، ۳۳ پروژه  و ۱۷۵۰ زیر پروژه تعریف گردید.


وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی دولت شناسایی شد، تاکید کرد: تلاش می کنیم طی چند ماه آینده ۹۰ درصد از دارایی های دولت را احصاء و در ایجاد صکوک و تسویه بدهی ها از این دارایی ها استفاده کنیم.


کرباسیان استقرار دولت الکترونیک، سلامت مالی اداری و خزانه داری الکترونیک، راه اندازی سامانه صدور مجوزها و بهبود محیط کسب و کار، توسعه بازار سرمایه، تکمیل فرآیندهای واگذاری همراه با بهسازی روند واگذاری ها، استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه سازی، شفافیت مالی، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات و معیار قرار دادن قانون در همه امور را از جمله اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه های خزانه داری، بهبود محیط کسب و کار، بازار سرمایه، اصل ۴۴ و گمرک عنوان کرد.


وزیر اقتصاد در پایان، جهش پرداخت های عمرانی، تسهیل ازدواج، مبارزه با قاچاق و سرمایه ارزان به عنوان بخشی از  توفیقات دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی نام برد. در ادامه این نشست، معاونین و روسای سازمان های وزارت اقتصاد به تشریح اقدامات و فعالیت های خود در دولت یازدهم و دوازدهم پرداختند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر