19 شهريور 1397 - 13:18

تسهیل ورود اسکناس ارز از یک ماه قبل

در حالی که روز گذشته رسانه‌ها از مکاتبه رییس‌کل بانک مرکزی با وزیر کشور در خصوص ورود اسکناس خبر داده‌اند، از یک ماه قبل ورود ارزهای خارجی به کشور به‌ میزان قابل توجهی تسهیل شده است.
کد خبر : ۹۱۱۲۵
ارز مسافرتی

به گزارش ایبِنا از تسنیم، بعد از اعمال سیاست دوم ارزی و تعمیق بازار ثانویه، بسیاری از ناظران به‌ دنبال وعده‌های مطرح‌ شده انتظار کاهش قیمت ارز در بازار سوم یا بازار آزاد را داشتند این درحالی است که با وجود افزایش عرضه در بازار ثانویه قیمت در بازار آزاد افزایش یافته است. در حال حاضر با دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص تامین اسکناس مورد نیاز مسافران و دانشجویان تا حدودی قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافت.


این در حالی است که روز گذشته خبری در خصوص مکاتبه رییس کل بانک مرکزی با وزیر کشور در خصوص تسهیل ورود ارزهای خارجی توسط بانک ها، صرافان و اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر شد.


با انتشار این خبر قیمت ارز بار دیگر در بازار آزاد روند کاهش خود را ادامه داد. از سوی دیگر پیگیری های انجام‌ شده در گمرکات هوایی کشور نشان می‌دهد از یک ماه پیش بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و ابلاغیه گمرک ایران، ورود ارز به کشور به‌ شکل قابل توجهی تسهیل شده است.


بر این مبنا در ماه های اردیبهشت و خرداد بر اساس سیاست اول ارزی، برای ورود ارز به کشور علاوه بر ثبت اظهارنامه در سامانه گمرکی باید ارز ورودی برای کنترل و بررسی نزد شعبه ارزی فرودگاه نگه‌داری می‌شد و بعد از استعلام ارز به مسافر تحویل داده می‌شد، این در حالی است که از یک ماه قبل ورود ارز به کشور تسهیل شده و مانند سابق بحث کنترل های مربوطه انجام نمی‌شود.


ورود روزانه یک میلیون دلار اسکناس ارز به کشور توسط نمایندگان بانک ها


یک مقام گمرکی در این خصوص می‌گوید، بعد از ابلاغیه جدید ورود ارز به‌صورت اسکناس سرعت گرفته و روزانه مسافران تا ۲۰۰ هزار دلار ارز به کشور وارد می‌کنند. هر چند این مقام مسئول عدد میانگین مشخصی برای ورود ارز مسافری و غیرمسافری از طریق فرودگاه ها و مرزهای هوایی مطرح نکرد، اما تاکید کرد که اخیراً بانک ها نیز به ورود اسکناس در حجم های بالا اقدام کرده‌اند.


وی افزود، با توجه به آمارهای موجود میزان ورود اسکناس توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و نمایندگان بانک ها سرعت قابل ملاحظه‌ای گرفته است. وی با بیان اینکه نمایندگان بانک ها هر روز مبالغ بالایی مانند یک میلیون دلار اسکناس وارد می‌کنند، گفت: البته اخیراً ورود اسکناس در حجم های بالا شدت بیشتری گرفته و (به‌ نظر می‌رسد) اشخاص حقیقی مثل صراف ها نیز رفته رفته به‌ سمت ورود اسکناس در حجم های بالا اقدام کرده‌اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر