26 شهريور 1397 - 16:23

لیر ترکیه باز هم در برابر دلار سقوط کرد

لیر ترکیه در اولین روز معاملات هفته جاری میلادی با روند نزولی در برابر دلار کار خود را آغاز کرد.
کد خبر : ۹۱۴۶۳
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، در بازار معاملات ارزی آسیا در روز دوشنبه بار دیگر لیر ترکیه در مقابل دلار روند نزولی به خود گرفت. علت اصلی تضعیف ارزش لیر در اولین روز هفته جاری میلادی به ارزیابی تاثیر افزایش نرخ بهره در این کشور از سوی سرمایه گذاران و توجه آنها به برنامه اقتصادی میان مدت دولت ترکیه بر می گردد.


در همین حال هر ۶.۱۹ لیر در مقابل یک دلار رسید که به نسبت روز جمعه که هر ۶.۱۷۲۵ لیر به یک دلار رسیده بود باز هم روند کاهشی به خود گرفته است.


اگرچه لیر ترکیه در هفته گذشته در مجموع ۴ درصد در برابر دلار آمریکا تقویت شد؛ اما همچنان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۹ درصد خود را به دلیل نگرنی از تاثیر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سیاست پولی و اختلاف دیپلماتیکی میان آنکارا-واشنگتن از دست داده است.


همچنین «برات آلبایراک» وزیر دارایی ترکیه روز سه شنبه برنامه اقتصادی میان مدت را اعلام خواهد کرد. وی وعده داده که اقداماتی را در جهت کاهش هزینه ها و هزینه کرد بهینه تر در بحبوحه روند نزولی قابل توجه اقتصاد این کشور بردارد.


اردوغان در روز جمعه گفته بود که ترکیه پروژه های سرمایه گذاری جدید دولتی را بمنظور کنترل هزینه ها و نرخ تورم ۲ رقمی متوقف می کند. در حال حاضر رونق بازار ساخت و ساز در ترکیه با انباشتی از بدهی روبرو شده است.


بر پایه این گزارش بازارهای مالی برای یک مدت طولانی نگران کنترل رجب طیب اردوغان بر سیاست پولی این کشور بوده است؛ نگرانی آنها به عدم توانایی بانک مرکزی ترکیه برای مبارزه با تورم ۱۸ درصدی این کشور با توجه به سایه سنگین اردوغان بر سر سیاست پولی ترکیه بر می گردد که بانک مرکزی این کشور در این راستا ناکار آمد بوده است. البته اردوغان خود را دشمن نرخ بهره توصیف کرده است. 


برچسب ها: دلار ترکیه لیر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر