23 ارديبهشت 1398 - 15:11

انتشار ۴۰۰ میلیارد تومان ابزارهای مالی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی، از انتشار و عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک در بازار مشتقه بورس انرژی خبر داد.
کد خبر : ۹۹۹۰۶
حسینی بورس انرژی

به گزارش ‌ایبِنا به نقل از فارس، سید علی حسینی، از انتشار و عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک عرضه شده توسط شرکت ملی نفت ایران در نماد «سمانک ۹۹۱» در بازار مشتقه بورس انرژی  خبر داد و میزان تأمین مالی از طریق انتشار این اوراق را قریب به ۴۰۰۰ میلیارد ریال و حجم این اوراق را حدود ۶۸ هزار قرارداد اعلام کرد.


مدیرعامل بورس انرژی، ضمن اعلام این خبر افزود: از مزایای انجام این معاملات می‌توان به بازدهی مطلوب نسبت به سایرفرصت های سرمایه‌گذاری، ابزاری برای پوشش ریسک تولیدکنندگان، تعیین حداقل و حداکثر سود در قرارداد و معافیت‌های مالیاتی نام برد.


شرایط بازارگردانی


وی در ادامه با اشاره به برخی از شرایط بازارگردانی و بازدهی این اوراق خاطر نشان کرد: بازارگردان و متعهد خرید در عرضه اولیه این قرارداد، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت بوده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد معاملاتی قادر خواهند بود طی دوره عرضه اولیه و پس از آن در دوره معاملات ثانویه از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی  نسبت به خرید این اوراق اقدام نمایند.


بازدهی سالانه اوراق


همچنین بازدهی این اوراق در صورتی که قیمت پایانی اوراق در سررسید بیشتر از ۱۱۹ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه باشد، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد به قیمت ۱۱۸.۵ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند، به این ترتیب بازدهی سالانه اوراق سلف انتشار یافته حداقل ۱۸.۵ درصد خواهد بود.


بازارگردان


این اوراق سود بین دوره ای ندارد و در پایان دوره خریدار می تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت نفت کوره در زمان تحویل/سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی اقدام کند.


اوراق مذکور به ترتیب منضم به اختیار فروش و خرید، ۱۸.۵ و ۱۹ درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه ۱۷.۵ درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎نماید.


وی در پایان با اشاره به اینکه از آغاز به کار بورس انرژی  تا کنون، بالغ بر ۷۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از طریق انتشار ابزارهای مالی در بورس انرژی، منابع موردنیاز صنایع انرژی در این بورس تأمین شده، ابراز امیدواری کرد، در آینده شاهد توسعه روزافزون همکاری‌ مشترک بورس انرژی  و صنایع این حوزه در این زمینه باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر