10 ارديبهشت 1400 - 10:25
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

مزایای استفاده از مبادلات رمزارزها در شرایط تحریم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است با استفاده از رمزارزها می‌توان هزینه‌های مادی و معنوی حاصل از تحریم برای تامین نیازهای اولیه کشور را کاهش داد.
کد خبر : ۱۲۳۷۴۶
رمزارزملی

به گزارش ایبِنا؛ به تازگی بانک مرکزی کشورمان، ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی را تصویب کرده است. بر این اساس ، هیأت عامل ، بانک مرکزی با استناد به ماده (۱۱) قانون پولی و بانکی کشور و در اجرای مصوبات شماره ۵۸۱۴۴/ت/۵۵۶۳۷هـ مورخ ۱۳۹۸.۵.۱۳ و ۸۶۵۷۳/ت۵۸۰۷۸هـ مورخ ۱۳۹۹.۷.۳۰ هیأت وزیران، ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» را صرفاً به منظور انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات و با رعایت مجموعه مقررات ارزی تصویب کرد. براین اساس صرافی‌های مجاز و بانک ها می توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند.


اما سوالی که مطرح است، چرایی توجه بانک مرکزی ایران به بازار رمزارزهاست؟ بازاری که این روزها، در میان سرمایه گذاران داخلی هم جذابیت دو چندانی پیدا کرده است.


در این باره، مطالعات اقتصادی پژوهشکده فضای مجازی نشان می دهد "رمزارزها مدتها است که مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار گرفته‌اند و امروزه به عنوان ابزارهای مالی، نه فقط برای متخصصان بلکه برای همگان قابل دسترس و مفید هستند. رمزارزها از طریق ارائه دسترسی آسان‌تر به خدمات مالی، می‌توانند سبب رشد اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان، از جمله در کشورهای در حال توسعه شوند."


رمزارزها یک دارایی است یا یک منبع مبادلاتی؟


علیرضا کلاهی صمدی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه در رابطه با رمزارزها، موضوع قابل بحث بین فعالان بازار این است که آیا رمزارزها دارایی محسوب می شوند یا ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: در دنیا به نظر می رسد که به بیت کوین به عنوان یک دارایی شبیه به طلا نگاه می‌شود و اتریوم به عنوان یک ارز و منبع مبادلاتی مورد توجه است.


وی با اشاره به طولانی شدن زمان بررسی‌ها در داخل کشور برای رسیدن به یک تصمیم واحد در خصوص بازار رمزارزها اظهار داشت: دنیای امروز، دنیای تغییرات نمایی، آنی، لحظه ای و خیلی سریع است، بنابراین ما نباید تا این اندازه معطل باشیم تا به تصمیم مشخص برسیم. کلاهی صمدی در ادامه با اشاره به پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور گفت: خصوصا در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی، تولید و استفاده از رمزارزها می تواند به اقتصاد کشورمان کمک زیادی کند.


اشاره کلاهی صمدی به موضوع بهره مندی از ظرفیت رمزارزها در شرایط تحریم از آن جهت اهمیت دارد که یکی از مشکلات بزرگ در اقتصاد ایران، هزینه‌های مادی و معنوی حاصل از تحریم برای تامین نیازهای اولیه کشور در زمینه‌های استراتژیک مانند غذا و داروست. این هزینه‌ها با کمک ارزهای دیجیتال از بین خواهند رفت و مراکز فسادزایی که در سایه ورود و خروج ارز با واسطه‌های زیاد ایجاد شده‌اند، تعطیل خواهند شد. بنابراین تعطیل کردن بازار ارزهای دیجیتال در کشور کمک به تحریم اقتصاد ایران است.


به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رمزارزها یک تهدید برای هژمونی بانک های مرکزی غربی دنیا خصوصا آمریکا و نظام مالی دنیا هستند؛ بنابراین علت ترس و مقاومت آن ها نیز همین موضوع است. کلاهی صمدی در ادامه اظهار داشت: البته بحث هایی هم بر سر پولشویی با استفاده از رمزارزها شده است که در اینجا باید یادآور شد که گزارشات رسمی همچون سیتی گروپ نیویورک نشان می دهد استفاده غیرقانونی از رمزارزها کمتر از یک درصد و در بدبینانه ترین حالت ۲ درصد است. در شرایطی که حتی تا ۵ درصد گردش اقتصادی دنیا و تا ۱۰ درصد گردش کارت های اعتباری دنیا، استفاده های غیرقانونی است. پس این یک تهدیدی برای بانک های سنتی دنیا است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر