09 خرداد 1400 - 08:40

مفهوم لیکوئید شدن دارایی

لیکوئید شدن یعنی یک سرمایه می‌تواند بدون اینکه بر ثبات قیمت کلی آن دارایی تاثیر داشته باشد، با همان قیمت اصلی به سرعت خریداری یا فروخته شود.
کد خبر : ۱۲۴۳۷۳
لیکویید

به گزارش ایبِنا،  بسیاری از صرافی‌هایی که معاملات مشتقه بیت کوین را ارائه می‌دهد، از لیکویید شدن یا صفر شدن اکانت معاملاتی تریدرها سود بسیار زیادی به دست می‌آورند. اما اصطلاح لیکویید شدن به چه معناست؟  


لیکویید شدن به درجه‌ای اشاره دارد که در آن، یک دارایی می‌تواند بدون اینکه تاثیری بر ثبات قیمت کلی آن داشته باشد، به سرعت خریده یا فروخته شود.


در بعضی از بازارهای رمز ارز مثل بیت کوین یا اتریوم که میزان نقد شوندگی یا به اصطلاح لیکوئید بسیار بالاست، این امکان فراهم است که بتوانید دارایی یا سرمایه خودتان را با قیمت دلخواه نقد کنید و از بازار خارج شوید. زیرا این معنا را در بر دارد که این سکه دارای یک بازار پُرجنب و جوش و در عین حال باثبات است. در چنین بازاری، تریدرها می‌توانند به راحتی و به سرعت به انجام معاملات با قیمتی منصفانه بپردازند.


به عبارتی دیگر، بیت کوین و اتریوم در روز بالای چندین میلیارد دلار معامله می شود و همین امر لیکوئید بودن بازار را تضمین می‌کند. به این معنا که رمز ارزهایی که حجم معاملات روزانه آن‌ها محدودیت دارد، مثل “Orbs” که حجم معاملاتی آن حدود ۷۶۰ هزار دلار در روز است، یک معامله ۱۰۰ هزار دلاری می‌تواند تعادل بازار را به هم بریزد. در چنین حالتی بازار رمز ارز” Orbs” غیر لیکوئید است.


به تعبیر دیگر، حجم تریدینگ بازار ارزهای دیجیتالی نسبت به دیگر بازارها کمتر است. دلیل مسئله فوق هم نوپا بودن این ارزها و همچنین فناوری آن‌ها است. به همین جهت بازارمورد اشاره از نظر لیکویید بودن بسیار کم نقص تلقی می‌شود. زیرا هنوز آماده جذب سفارشات بسیار بزرگی که می‌تواند منجر به تغییر ارزش سکه‌ها شود، نیست و بازارهای غیر لیکویید، بسیار بی‌ثبات هستند. زیرا در آن هر کسی می‌تواند با سفارشی در حجم بزرگ، قیمت ارزهای رمزنگاری شده را مختل کرده یا دستکاری کند.


در این بین کاربران معمولاً به دنبال صرافی‌های لیکوئید هستند زیرا اعتبار بیشتری دارد و سرعت خرید و فروش ارز دیجیتال در آن بالااست، بر همین اساس عمق بازار یک صرافی، بالا بودن تعداد سفارشات و خرید و فروش در قیمت های مختلف و اعتبار و توانایی صرافی در تامین سریع نقدینگی مورد نیاز کاربر از جمله مواردی است که لیکوئید بودن یک صرافی را نشان می‌دهد.  


البته نباید دور از نظر داشت که لیکوئید شدن کاربر در بازار ارزهای دیجیتال معنای متفاوتی با نقدینگی ارز در بازار دارد وبرای یک کاربر در صرافی خبر خوبی به حساب نمی‌آید. در واقع زمانی که یک کاربر لیکوئید می‌شود، همه یا بخشی ازسرمایه خودرا از داده، بنابراین اصطلاح صحیحی که باید در چنین حالتی به کار برد مارجین کال یا کال (Call) شدن است، اما چگونه می‌توان از لیکوئید شدن ممانعت به عمل آورد؟


دو راه برای این امر پیشنهاد می‌شود: 


۱- فقط زمانی باید از معاملات مارجین استفاده کرد که کاملاً به پیش‌بینی خود ایمان وجود دارد و بر تحلیل خود از شرایط موجود هیچ شکی وارد نمی‌دانید.


۲ـ  میزانی از سرمایه وارد این معامله شود که از دست دادن آن آسیب جدی به شما و زندگی‌تان وارد نسازد.


قراردادهای آتی و معاملات مارجین بیش از آن که یک فرصت برای کسب سود کاربران باشند، فرصتی برای درآمدزایی صرافی است و افراد بسیار کمی در این معاملات موفق می‌شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر