28 مرداد 1400 - 11:19

قیمت‌گذاری دستوری مانند سم، تهدیدکننده معاملات بورس است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه دارای فضایی پویا است، این بازار می‌تواند از درون خود برای مشکلات ایجاد شده راهکاری را طراحی کند، اما از بیرون بازار، قیمت‌گذاری دستوری سم است.
کد خبر : ۱۲۶۲۶۴
محمدعلی دهقان دهنوی

به گزارش ایبِنا، محمدعلی دهقان دهنوی، گفت: بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برای تامین مالی اقتصاد برخوردار است که تامین مالی دولت هم بخشی از تامین مالی اقتصاد خواهد بود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی اقتصاد کشور، بکر و بزرگ است، اظهار داشت: سیستم بانکی در تامین مالی به حداکثر ظرفیت خود رسیده است و در برخی از مواقع دچار اشکالاتی در فعالیت‌های خود می‌شود اما بازار سرمایه اکنون در ابتدای راه خود قرار دارد و ظرفیت آن برای تامین مالی می‌تواند تا چند برابر رشد کند.


دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید از بورس حمایت کنند و قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارند، گفت: دولت باید آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم را برای حضور در بازار سرمایه اولویت فعالیت خود قرار دهند و در مقام ناشر نسبت به بازار سرمایه مسوولیت پذیری داشته باشند.


تفاوت وضعیت شرکت‌ها در مواجهه با تحریم‌ها


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سازمان بورس باید همیشه به عنوان ناظر بازار از ورود به تحلیل سهام و بازار جلوگیری کند، افزود: بازار سهام اکنون بازاری بسیار مثبت است که شامل حدود ٧٠٠ شرکت در این بازار می شود، برخی از این شرکت صادرات محور و برخی دیگر وابسته به تولیدات داخلی هستند؛ بنابراین همه نوع صنایع و شرکت‌ها در رابطه با صادرات و واردات را در بازار شاهد هستیم.


وی با بیان اینکه اثر اتفاقات کلان در کشور بر سهام همه شرکت‌ها یکسان نخواهد بود، افزود: برای مثال در صورت افزایش نرخ دلار انتظار می‌رود تا درآمد شرکت های صادرات محور در کوتاه‌مدت بیشتر شود اما شرکتی که مواد اولیه وارد می کند با افزایش هزینه روبرو خواهد شد.


دهقان دهنوی با بیان اینکه برای تحلیل اثر لغو تحریم‌ها بر بازار باید به صورت کامل به این قضیه نگاه کرد، چراکه آثار این اتفاق می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، گفت: اثر لغو تحریم‌ها را در کوتاه‌مدت می‌توان منطبق با نرخ ارز دانست اما در این میان لغو تحریم‌ها زمینه کاهش هزینه مبادله را فراهم می‌کند که این موضوع به عنوان مزیتی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که شرکت‌ها برای صادرات محصولات خود هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند که با لغو تحریم‌ها هزینه‌های اعمال شده به شدت کاهش پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه باز شدن تجارت زمینه ایجاد فرصت‌های جدید و قرار گرفتن بازارهای جدید روبروی شرکت‌ها را فراهم می‌کند، افزود: مشتریانی که به خاطر تحریم از همکاری با ایران کناره‌گیری کرده بودند دوباره متقاضی خرید از شرکت‌های ایرانی خواهند شد.


تصمیم‌گیری درست دولت برای مدیریت شرکت‌های بورسی


دهقان دهنوی با بیان اینکه دولت علاوه بر نقش تنظیم‌گری نقش ناظر را هم برعهده دارد، گفت: مدیریت بخش قابل توجهی از شرکت‌های بورسی برعهده شرکت‌های وابسته به ارگان‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نفت است.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه باید ضمن مدیریت درست این شرکت‌ها زمینه حفظ تولید، اشتغال و جریان مستمر فروش محصولات فراهم شود، افزود: سهامداران خرد در این بازار از حقوقی برخوردارند که باید به طور حتم این موضوع مدنظر شرکت‌های مختلف قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان حقوق آنها نادیده گرفته شود.


وی گفت: ما به دنبال این هستیم تا در جایی که دولت نقش ناظر را برعهده دارد مسوولیت پذیری کامل نسبت به بازار صورت بگیرد و در زمان رکود بازار ضمن حمایت از سهام شرکت های وابسته به خود، مانع از ریزش شدید سهام شرکت مدنظر شوند.


کسب بازدهی مناسب از بورس در میان‌مدت


وی با بیان اینکه بازار سهام در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی خوبی را نسبت به همه بازارها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد، گفت: این بدین معنا نیست که اگر سهامدار به صورت چشم بسته سهمی را خریداری کند و آن را نگه دارد بعد از چند سال سود قابل توجهی را کسب می‌کند بلکه سهامدار خرد باید دقت نظر داشته باشد که چه سهمی را با چه قیمتی خریداری کند، همچنین باید این موضوع مورد توجه باشد که سهم مدنظر متعلق به چه صنعتی است و آینده آن صنعت به چه صورتی خواهد بود.


دهقان دهنوی با بیان اینکه نمی‌توان صحبتی را مطرح کرد و آن را به همه سهامداران نسبت داد، اظهار داشت: اگر سهامداران سرمایه‌های خود را وارد صندوق های سرمایه‌گذاری کنند در آینده ریسک کمتری سرمایه آنها را تهدید می‌کند و در میان مدت بازدهی معقولی را از بازار کسب می کنند اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری به روش مستقیم هستند باید همه مقولات تاثیرگذار بر بازار را مورد توجه قرار دهند.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر سهامداران برای سرمایه‌گذاری انتخاب درستی را داشته باشند به طور حتم سود می‌کنند، در غیر اینصورت حتی اگر بازار هم رشد کند سهامدار متضرر خواهد شد.


حمایت از سهامداران در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم


وی با اشاره به اینکه سهامداران باید در انتخاب سهام و سرمایه‌گذاری های خود مسوولیت‌پذیر باشند، اظهار داشت: توصیه ما به سهامداران، سرمایه‌گذاری از طریق روش غیرمستقیم است و تلاش سازمان بورس این است که در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از سهامداران حمایت کند.


دهقان دهنوی با اشاره به اینکه سعی داریم نظارت‌ها را افزایش دهیم تا کسی قیمت‌ها را دستکاری نکند و تخلفی در بازار صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: به ناشران فشار وارد می‌کنیم تا اطلاعات بیشتر و به روز را از شرکت‌ها در بازار منعکس کنند؛ بنابراین توصیه ما به سهامداران فقط دقت در انتخاب سهام بازار است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر