20 مهر 1400 - 08:42

اثر مسئولیت اجتماعی در موفقیت کسب‌وکارها 

یک کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار می گوید: صاحبان کسب و کار باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را مشخص و آنها را به صورت عمومی اعلام کنند، چرا که این اتفاق کسب و کار را محبوب و برند را مطلوب می‌کند.
کد خبر : ۱۲۷۴۷۷
مسلم خانی

به گزارش ایبِنا، مسلم خانی کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در کسب و کارها، اظهار کرد: همه کسب و کارها در دل یک جامعه متولد می شوند، رشد می‌کنند، به توسعه یافتگی می رسند و محصولات و خدمات آنها در همان جامعه ارائه و مصرف می شود. بنابراین کسب و کارها نسبت به جامعه پیرامونی خود مسئولیت‌هایی دارند و علاوه بر اینکه کالا و خدمت را به افراد جامعه می فروشند، نسبت به مسائلی که در جامعه پیرامونی رخ می دهد نیز احساس مسئولیت می کنند. وی ادامه داد: مفهوم مسئولیت اجتماعی از دهه ۱۹۹۰ به بعد در دنیا رایج شد و در حال حاضر یکی از واقعیت‌های کسب و کارهای موفق دنیا شده است.  


خانی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی را می توان در ۴ بخش تعریف کرد، افزود: بخش اول اینکه کسب و کارها چگونه می توانند در کمک به مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه پیرامونی خود موثر باشند؟ دوم اینکه کسب و کارها چگونه می‌توانند با رعایت حقوق و قوانین عام کشور و مرتبط با کسب و کار خود در بهبود نظام کسب و کار خود و تاثیرگذاری کسب و کارشان بر محیط پیرامونی خود تاثیرگذار باشند؟ نکته سوم اینکه کسب وکارها چگونه می توانند با رعایت اخلاق حرفه ای یک چهره اخلاقی از کسب و کار، خدمات و محصولات خود به نمایش بگذارند و کسب و کار خود را از صرف پولی بودن به سمت کسب و کار عام المنفعه بودن هم سوق دهند؟ بخش آخر هم اینکه کسب و کارها چگونه می‌توانند در امور بشردوستانه و انسانی مداخلات مثبت داشته باشند و منافعی را به جامعه پیرامونی برسانند؟


این استاد دانشگاه ادامه داد: تمام این مجوزها به صورت داوطلبانه و خودجوش در کسب و کارها انجام می شود؛ با این پیام که من به عنوان یک کسب و کار خود را در مقابل جامعه مسئول می‌دانم و می‌خواهم نقشی در حل مسائل و چالش های جامعه داشته باشم و یک کنشگر فعال باشم.


کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار با بیان اینکه حیطه فعالیت های مسئولیت های اجتماعی در کسب و کارها گسترده و خلاقانه است، تصریح کرد: هر کسب و کاری می تواند اقدامات خاص را داشته باشد و خلاقیت ایجاد کند.


وی با بیان اینکه بخشی از مسئولیت اجتماعی به درون بنگاه کسب و کار برمی‌گردد، افزود: به عنوان نمونه یکی از مصادیق مسئولیت اجتماعی این است که کارفرما به فکر سلامت کارکنان خود است و مرتبا امکان چک آپ کردن را برای همکاران فراهم می‌کند. در واقع بین مسئولیت اجتماعی و HSE به عنوان ایمنی و بهداشت کسب و کار رابطه معنادار وجود دارد.  


به گفته خانی، استفاده از نیروهای کار ویژه مانند معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار و ... یکی از مصادیق مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است. این استاد دانشگاه گفت: صاحبان کسب و کار می توانند در فرهنگ سازی جامعه پیرامونی خود نیز نقش بسزایی داشته باشند. مثلا کمپین کتابخوانی راه اندازی کنند یا کتابخانه و فرهنگسرا و مدرسه و مسجد و نهادهای فرهنگی و ... بسازند. همچنین می توان از کسب و کار دانش بنیان و استارت آپی و ایده های خلاقانه حمایت کرد و امکانات و مشوق هایی را برای اجرای ایده ها در نظر گرفت.  


وی همچنین با اشاره به مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا اظهار کرد: در این دوران بسیاری از شاغلان، شغل خود را از دست داده اند که صاحبان کسب و کار می توانند نسبت به این افراد ایفای وظیفه کنند و نسبت به تامین ابزارهای ایمن سازی و صیانت در مقابل کرونا فعال باشیم.  


خانی با تاکید بر ترویج مسئولیت اجتماعی ادامه داد: صاحبان کسب و کار باید مسئولیت های اجتماعی خود را مشخص  و آنها را به صورت عمومی اعلام کنند چرا که این اتفاق کسب و کار را محبوب و برند را مطلوب می کند. ضمن اینکه مردم نسبت به محصول و خدمت آن کسب و کار بیشتر جذب می شوند و احساس می کنند در آن مسئولیت اجتماعی شریک هستند.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر