مذاکرات هسته‌ای ایران هفته آینده از سر گرفته خواهد شد

روز جمعه مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، پس از نشست رسمی گروه ۱+۴ (بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه به اضافه آلمان) و اتحادیه اروپا و ایران به تعویق افتاد و هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
کد خبر : ۱۲۸۶۸۴
برجام

به گزارش ایبِنا به نقل از شینهوا، روز جمعه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، گفت: روند کلی مذاکرات خوب، اما کند است. این مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، روز جمعه پس از نشست رسمی گروه ۱+۴ (بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه به اضافه آلمان) و اتحادیه اروپا و ایران به تعویق افتاد و هفته آینده از سر گرفته می‌شود.


در جریان مذاکراتی که از روز دوشنبه آغاز شده،  روز پنجشنبه ایران دو پیش نویس پیشنهادی برای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ارائه کرد که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده است. روز جمعه دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از تحلیل کامل و دقیق تغییرات پیشنهادی ایران در متن مذاکره شده در شش دور قبلی مذاکره، که آخرین دور آن در ماه ژوئن برگزار شد، نگرانی خود را ابراز کردند. دولت ایالات متحده آمریکا، تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ از توافق سال ۲۰۱۵ خارج شد و دوباره و به طور یکجانبه تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد. ایران در پاسخ، از ماه می ۲۰۱۹ به تدریج اجرای بخشی از تعهدات خود تحت این توافق را متوقف کرده است.


تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، خواسته‌هایی را جهت احیای توافق هسته‌ای، شامل حذف تمامی تحریم‌های آمریکا، ساز و کار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها و تضمین‌هایی از سوی ایالات متحده مبنی بر نقض نکردن توافق توسط دولت‌های بعدی مطرح کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر