تامین مالی دولتی شرکت‌های دانش‌بنیان در چین

تامین مالی دولتی شرکت‌های دانش‌بنیان در چین
دولت چین برای پیشبرد سیاست های صنعتی خود «صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی» را راه‌اندازی کرده است. این صندوق‌ها وظیفه تامین مالی بنگاه‌هایی را بر عهده دارند، که در بخش‌های اولویت‌دار اقتصادی فعالیت می‌کنند؛ این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سهام بنگاه‌ها را خریداری می‌کنند اما وضعیت مالکیت شرکت‌ها را تغییر نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۴۲۰۲۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون، برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ به عنوان سیاست صنعتی دولت چین مطرح است. دولت چین تصمیم دارد طی این برنامه از صنایع خود به ویژه صنایع و بخش های با تکنولوژی بالا و پیشرفته حمایت مالی گسترده داشته باشد.

 

 

تامین مالی بنگاه‌های تولیدی چین با «صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی»

 

برای پیاده سازی این برنامه برآورد می شود که حدود ۱۶۰۰ «صندوق سرمایه‌گذاری هدایت‌شده دولتی» که تحت نظارت دولت فعالیت می کنند، برای سرمایه‌گذاری در هزاران بنگاه منتخب صنایع پیشرفته اقدام کنند.

 

در گزارش بودجه ۲۰۱۹ کشور چین تاکید شده است که دولت «با استفاده از نقش صندوق های دولتی در هدایت سرمایه و منابع به سمت بخش های کلیدی که به لحاظ استراتژیک دارای اهمیت هستند به طول کامل وارد عمل خواهد شد».

 

برمبنای گزارش یک شرکت مشاوره مالی شناخته شده در چین، صندوق های هدایت‌شده دولتی تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۸۵ میلیارد دلار سرمایه داشته اند. همچنین در این کشور به طور میانگین ماهانه بیش از ۷ صندوق هدایت‌شده دولتی تاسیس می شود و هر صندوق نزدیک به ۳۶۱ میلیون دلار سرمایه دارد.

 

 

دولت، سرمایه‌گذار اصلی صندوق های سرمایه‌گذاری هدایت‌شده

 

این صندوق‌ها بیشتر توسط دولت های مرکزی و محلی، شرکت های بزرگ دولتی و نهادهای مالی دولتی تامین مالی می شوند. البته دولت چین بخش خصوصی را برای مشارکت در این سرمایه‌گذاری ها ترغیب می کند اما تا زمانی که دولت یکی از سرمایه گذاران باشد، صندوق مورد نظر باید به عنوان یک صندوق هدایت‌شده دولتی در نظر گرفته شود و لازم است که دولت عملکرد آن را ارزیابی کند.

 

 

نوآوری و کارآفرینی در صدر اولویت‌های اقتصادی چین

 

صندوق های هدایت‌شده دولتی اصولا در شرکت های نوپا از بخش های منتخب سرمایه‌گذاری سرمایه ای می کنند. همچنین این صندوق ها در برخی موارد به واسطه محل های خصوصی در بازار ثانویه، ادغام و تملک، در شرکت های لیست‌شده سرمایه‌گذاری می کنند.

 

کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین، صندوق های هدایت‌شده دولتی را  برای  سرمایه‌گذاری در هفت حوزه خدمات عمومی غیراساسی مانند آموزش عالی، فرهنگ و سرگرمی، زیرساخت ، مسکن اجتماعی، حفاظت از محیط‌زیست، مناطق توسعه نیافته، صنایع نوظهور توسعه نیافته و صنایع ساخت‌وساز پیشرفته، نوآوری و کارآفرینی، استفاده می‌کند.

 

در سال های اخیر، مهمترین سرمایه‌گذاری های انجام شده این صندوق ها بیشتر بر روی دو حوزه آخر متمرکز شده است.

 

برای نمونه، صندوق سرمایه‌گذاری صنعت تراشه ملی، یکی از بهترین این صندوق ها است که گاهی «صندوق بزرگ» نامیده می شود. این صندوق در سال ۲۰۱۴ و در پی تصویب طرح کلی برنامه توسعه صنعت تراشه ملی در شورای دولتی تاسیس شد.

 

صندوق بزرگ در دور اول جذب سرمایه مبلغ ۲۰.۰۳ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد که بالاتر از سرمایه هدف ۱۷.۳۳ میلیارد دلار بود. بزرگترین سهامداران این صندوق عبارت اند از وزارت مالی (۳۶ درصد)، چندین شرکت دولتی متعلق به بانک توسعه چین (۲۲ درصد)، تنباکو چین (۱۱ درصد).

 

این صندوق در شرکت هایی که در صنعت نیمه رسانا فعالیت دارند سرمایه‌گذاری سرمایه ای می کند و گاهی اوقات نیز از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق های سرمایه‌گذاری هدایت‌شده دولتی محلی و صندوق های خطرپذیر این عمل را انجام می دهد.

 

صندوق بزرگ در فاز اول سرمایه‌گذاری که در بازه زمانی ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ قرار داشت، در بیش از ۷۰ شرکت و پروژه سرمایه‌گذاری کرد. در بیشتر موارد، سرمایه‌گذاری صندوق وضعیت مالکیت شرکت ها را تغییر نداده است و تقریبا تمام این شرکت ها خصوصی باقی مانده اند.

 

 

افزایش نظارت دولت چین بر عملکرد صندوق های هدایت‌شده دولتی

 

در ماه مه سال ۲۰۱۹ برنامه پنج ساله نظارت بر مدیریت اموال دولتی شورای دولتی چین منتشر شد. براساس این برنامه، صندوق های هدایت‌شده دولتی تحت گزارش جامع شورای دولتی قرار خواهد گرفت. هدف از انجام این مصوبه بهبود پاسخگویی و مسئولیت پذیری نسبت به ابزارهایی است که در راستای سیاست های صنعتی دولت اقدام به تامین مالی می کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر