در صحن علنی مجلس انجام شد؛

اعلام جزئیات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور

اعلام جزئیات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور
سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور امروز صبح برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس حضور یافت.
کد خبر : ۱۴۵۳۰۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رییس‌جمهور با بیان این‌که «تلاش می‌کنیم که لایحه بودجه با سیاست‌های اعلامی رهبری با برنامه هفتم توسعه تطابق داشته باشد» سه رویکرد بودجه ۱۴۰۲ را رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری در بودجه و کارآمدسازی نظام حکمرانی دانست.


رئیس‌جمهور ادامه داد: ان‌شاالله بزودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود. نسبت به برنامه هفتم هم دولت و هم مجلس این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که چه بخش‌هایی از برنامه‌های قبلی اجرا شده و اگر نشده، چرا این اتفاق افتاده است؟

 

رئیسی تاکید کرد: ما بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه این‌که مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

 

وی با اشاره به گزارشی از سال جاری اظهار کرد: تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم. هرچند ممکن است گله‌مند باشند، اما پیگیری شد که تا جایی که ممکن است ما درگیر کسری بودجه نشویم. در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

 

وی با اشاره به انجام امور عقب‌مانده در زمینه اجرایی در کشور تاکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شده و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

 

به گفته رئیسی، یکی از دغدغه‌های گذشته چگونگی پرداخت هزینه‌ها بود، اما هم اکنون با انضباط مالی این مشکلات رفع شده است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه نظارت بر نظام بانکی بسیار مهم است و باید کنترل نقدینگی به صورت جدی انجام شود، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه از موارد مورد تاکید رهبر انقلاب است و تقویت تولید و اشتغال به عنوان نکته محوری در آن مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

 

رئیسی افزود: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، حق اولاد ۱۰۰ درصد و حق عائله مندی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها راه اندازی می‌شود.

 

رئیس جمهور با تاکید براینکه یارانه نقدی، نان، دارو و تجهیزات پزشکی کاملا تامین می‌شود، اظهار کرد: امکان اخذ تسهیلات خارجی برای تامین ناوگان قطار‌های شهری و ریلی در لایحه دیده شده است.

 

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، گفت: در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم. همچنین حداقل حقوق کارکنان دولت ۷ میلیون تومان و معافیت مالیاتی هم به همین میزان خواهد بود. 

 

به گفته وی، مالیات واحد‌های تولیدی ۷ درصد و همچنین تعرفه گمرکی نهاده‌ها و کالا‌های اساسی از ۴ درصد به یک درصد کاهش می‌یابد.

 

منابع عمومی در لایحه بودجه سال آینده ۱۹۸۴ همت است

رئیس جمهوری اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۲ توجه به تمرکز زدایی و افزایش سهم استان‌ها از طرح‌ها و پروژه‌های ملی اجرایی می‌شود و در این طرح واگذاری طرح‌های ملی به صورت استان به استان صورت خواهد گرفت.


وی با اشاره به توجه به حوزه فرهنگ و آموزش عالی و آب و تنش‌های آبی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: نکته مهمی که در بودجه در نظر گرفته شده است شفاف بودن آن است که قانون‌گذار و مجری به راحتی بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.


رئیسی تصریح کرد: در بودجه سال آینده به ایجاد ثبات اقتصادی توجه ویژه‌ای شده است. با ایجاد ثبات اقتصادی، از تقویت تولید حمایت می‌شود و با حمایت اقتصادی رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.


توجه به حمل و نقل و تامین اعتبار لازم برای صندوق توسعه حمل و نقل در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از موارد دیگری بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرده و گفت: تقویت ناوگان و تجهیزات حمل و نقل شهری از جمله قطار شهری و ناوگان ریلی بین شهری در بودجه لحاظ شده است.


او همچنین از منابع عمومی ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: درآمد‌های عمومی با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۷۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸ درصد افزایش می‌یابد و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۲۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.



برنامه توسعه هفتم در راه مجلس است

رئیس جمهور تاکید کرد: امیدواریم تصویب لایحه بودجه به آرامش مردم، عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی کمک کند و همچنین مردم احساس کنند که مشکلاتشان کاهش پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه با وجود تمام فتنه‌های دشمنان در حوزه‌های مختلف مردم ایران سربلند بودند و دشمنان ناکام ماندند، گفت: ما با همکاری مسئولین راه را پیش می‌بریم و در تلاش هستیم که بودجه نسبت به تمامی سنوات گذشته بهترین باشد. همچنین به زودی برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس خواهیم کرد.


پس از اتمام اظهارات رئیس‌جمهور، قالیباف؛ رئیس مجلس از رئیس جمهور دعوت کرد یکشنبه دوم بهمن‌ماه برای دفاع از کلیات بودجه در مجلس حضور پیدا کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر