20 فروردين 1402 - 10:47
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

دلایل ریزش دلار از نظر کارشناسان/ اقدامات بانک مرکزی در جهت تحقق شعار سال است

دلایل ریزش دلار از نظر کارشناسان  اقدامات بانک مرکزی در جهت تحقق شعار سال است
اقدامات بانک مرکزی در جهت مدیریت بازار ارز و تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها به کنترل تورم کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۸۸۲۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در اواخر سال گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بودیم، اما کارشناسان و مسئولین بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نرخ بازار غیر رسمی با واقعیت‌های اقتصادی تطابق ندارد و به علت تقاضای کاذب و فضاسازی در کانال‎‌های تلگرامی، بازار ارز کمی ملتهب شد.

 

 

روند دلار ریزشی است

 

اکثر کارشناسان اقتصادی در زمان افزایش نرخ ارز بر این باور بودند که نرخ‌های محدوده ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان با هیجان همراهند و با اصلاح انتظارات و کاهش تقاضای کاذب این نرخ به زیر ۴۰ هزار تومان می‌رسد. البته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به خبرنگار ایبِنا، گفت: روند قیمت دلار را نزولی پیش بینی می‌کنیم چون قیمت دلار غیررسمی با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد.

 

بانک مرکزی برای محدود کردن سمت تقاضا اقداماتی از قبیل کاهش سهمیه از ۵ هزار به ۲ هزار دلار، تغییر در روش پرداخت اسکناس ارز با کارت ملی و همکاری برای قطع شدن یارانه خریداران ارز با کارت ملی را در دستور کار خود قرار داد.

 

در رابطه با اقدمات بانک مرکزی مرتضی عزتی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به خبرنگار ایبِنا، گفت: اگر بانک مرکزی جلوی دلالی با کارت ملی را بگیرد بخش زیادی از تقاضای رسمی ارز که قابل توجه است کاهش پیدا می‌کند، که این امر منابع ارزی را مدیریت و از سوءاستفاده دلالان برای استفاده از کارت ملی جلوگیری می‎‌کند.

 

در همین رابطه سیدکمال سیدعلی؛ معاون اسبق ارزی بانک مرکزی به خبرنگار ایبِنا، گفت: با تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر الزام افتتاح حساب ارزی برای خرید ارز با کارت ملی و تغییرات دیگر آن بساط دلالان و واسطه‌ها جمع می‌شود و با کاهش میزان تخصیص ارز شرایط بهتر از گذشته می‌شود.

 

وی ادامه داد: پیشتر صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها ایجاد می‌شد و مردم از شهر‌ها مختلف می‌آمدند تا با اجاره کارت ملی خود به دلال ارز بگیرند. این افراد نیاز‌های واقعی نداشتند و درواقع مصرف کننده ارز نبودند بلکه فقط کارت ملی خود را اجاره می‌دادند که با سیاست جدید بانک مرکزی کار برای دلالان سخت شد.

 

 

اقدامات بانک مرکزی در جهت تحقق شعار سال 


اقدامات بانک مرکزی در جهت مدیریت منابع ارزی است، که مدیریت منابع ارزی نیز باعث مهار تورم می‌شود، بنابراین اقدامات در سوی تحقق شعار سال است.


در این رابطه شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی به خبرنگار ایبِنا، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و طرح بحث مهار تورم بانک مرکزی باید سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در جهت شعار سال مدنظر قرار دهد. امروز ثبات در وضعیت بازار ارز و قیمت‌ها بسیار الزامی است و در همین جهت هم بحث کنترل نرخ ارز و سیاست‌های جدید بانک مرکزی باید مورد حمایت جدی مجلس و دولت قرار گیرد تا با موفقیت روبرو شود.


همچنین گفتنی است که اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم به فقط به مدیریت سمت تقاضا ارز و تغییر در روش پرداخت اسکناس ارز با کارت ملی محدود نمی‌شود، بلکه تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها نیز اقدامی در جهت کنترل تورم است.


یحیی لطفی‌نیا؛ کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ایبِنا، گفت: تعیین نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نه تنها به نفع تولید و صادرات کشور است بلکه می‌تواند به مهار تورم نیز کمک کند، همچنین این طرح به نفع پتروشیمی‌ها و باعث رقابت پذیری آن‌ها نیز می‌شود.


در پایان باید بگوییم که مدیریت بازار ارز و تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها از جمله عواملی است که به کنترل تورم کمک می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر