23 ارديبهشت 1402 - 11:42

ریزش قیمت دلار بازار آزاد در اولین روز هفته/ موج جدید کاهش قیمت ارز در راه است؟

قیمت دلار در بازار آزاد به نرخ‌هایی پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان رسیده است و همچنان به روند نرولی خود ادامه می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۰۳۲۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، قیمت دلار در ساعات اولیه امروز با موجی از کاهش قیمت مواجه شده و در بازار آزاد به نرخ‌هایی پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان رسیده است و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. کانال‌های تلگرامی هم همزمان با کاهش قیمت دلار در معاملات بازار آزاد، نرخ‌های اعلامی خود را پایین‌تر برده‌اند. در حال حاضر نرخ دلار کانال‌های تلگرامی در کانال ۵۱ هزار تومان در نوسان است.

 

این در حالیست که مشاهدات میدانی خبرنگار ایبِنا از معاملات بازار آزاد در محدوده میدان فردوسی نشان می‌دهد که تقریبا خریداری در بازار ارز وجود ندارد و تنها فروشندگانی که حاضرند دلار‌های خود را با قیمت‌های پائین‌تری نیز بفروشند، صف کشیده‌اند. اکثر فروشندگان حتی پیشنهاد‌های خرید با نرخ ۵۰ هزار تومان را نیز می‌پذیرند.

 

بانک‌مرکزی برای قطع دست دلالان از بازار ارز و خروج نقدینگی سرگردان از این بازار، داشتن حساب ارزی برای دریافت ارز را الزامی کرد تا تنها افرادی که نیاز واقعی به ارز دارند آن را دریافت کنند. همزمان با این تصمیم، موج اول ریزش قیمت‌ها در بازار ارز آغاز شد و بازار ارزی که در روز‌های پایانی سال گذشته نوسان شدیدی داشت و حتی دلار در آن از نرخ ۶۰ هزار تومان هم عبور کرد را با ریزش شدید رو‌به‌رو کرده و به ثبات رساند.

 

تصمیم جدید بانک‌مرکزی در دریافت مستقیم ارز از صادرکنندگان و تخصیص آن به صورت مستقیم به واردکنندگان نیز که موجب حذف معاملات پشت خط می‌شود، موج دیگری از کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز به راه انداخته است. بانک‌مرکزی در ماه‌های گذشته اقدامات مهمی را انجام داده که نتیجه آن در ثبات بازار ارز و کاهش قیمت‌ها و همچنین حذف تقاضای کاذب از این بازار مشهود است.

 

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، سیاست جدید بانک مرکزی این است که ارز را به طور مستقیم از صادرکنندگان خریداری و به صورت مستقیم هم به متقاضیان یعنی واردکنندگان به فروش برساند، تا پایانی باشد بر معاملات پشت خطی ارز و از گستره بازار ارز قاچاق هم کم کند. رئیس کل بانک مرکزی معتقد است نرخ ارز بازار قاچاق قابل قبول نیست و در تلاش است تا این نرخ کاهش یابد.

 

توافقات با کشور‌های دوست و همسایه و بهبود روابط با عربستان موجب افزایش انتظارات از کاهش بیشتر نرخ ارز شده است. روز گذشته وزرای خارجه ایران و عربستان در یک گفتگوی تلفنی بر گسترش روابط تاکید کردند و با اقدامات صورت گرفته به نظر می‌رسد به زودی کنسولگری‌ها در دو کشور به طور رسمی فعال می‌شوند. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ نیز که در آن ۱۳۰۰ نماینده تجاری از ۷۲ کشور دنیا حضور داشتند، هفته گذشته برگزار شد.

 

این خبر‌ها موجب ایجاد موج جدیدی از کاهش قیمت در بازار ارز می‌شود. با چنین اقداماتی بنظر می‌رسد در روز‌های آینده شاهد آرامش و تعدیل بیش‌تر قیمت‌ها در بازار ارز باشیم.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر