04 تير 1402 - 11:58

دریافت کارمزد از خریدهای کارتی شروع شد/ تخفیفات ویژه برای دارندگان کارتخوان

دریافت کارمزد از خریدهای کارتی شروع شد  تخفیفات ویژه برای دارندگان کارتخوان
براساس اعلام بانک مرکزی از امروز ۴ تیرماه دریافت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان آغاز می‌شود.
کد خبر : ۱۵۲۲۰۸

به گزارش ایبِنا، از امروز ۴ تیرماه، دریافت کارمزد از تراکنش خرید کارتی آغاز می‌شود. طبق تأکید بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی پذیرندگان برخی صنوف مثل نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده اند و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

در مدل جدید کارمزد تراکنش خرید، همه ذی‌نفعان یک تراکنش از جمله بانک صادرکننده کارت بانک پذیرنده (حساب پشت کارتخوان)، پذیرنده تراکنش (فروشگاه) کارمزد پرداخت می‌کنند.

 بر اساس دستور العمل جدید، کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است. براساس نظام کارمزدی جدید در شبکه پرداخت کشور؛ دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به‌ازای هر تراکنش خرید از ۱۲۰۰ تا حداکثر سقف تعیین‌شده بسته به مبلغ تراکنش، کارمزد پرداخت می‌کنند.

کف این کارمزد تا تراکنش‌های ۶ میلیون ریال ۱۲۰۰ ریال و برای تراکنش‌های بالاتر به‌صورت پلکانی تا سقف تعیین‌شده، خواهد بود.

محمدرضا مانی‌یکتا؛ مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره جزئیات این طرح گفت: طبق مصوبات شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی موظف است به‌صورت سالانه نرخ کارمزد خدمات بانکی از جمله خدمات حضوری و الکترونیکی را بازبینی کند که مشابه روال‌های گذشته این اقدام در سال ۱۴۰۱ انجام شد و ابلاغ آن به سال جاری موکول شده است.

مانی یکتا افزود: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از کارمزد‌های جدید از تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال عملیاتی شدند که در واقع شامل کارمزد خدمات بین‌بانکی و کارمزد خرید بود، البته کارمزد خرید به‌دلیل ملاحظات فنی و اجرایی از فردا به‌کمک شبکه بانکی اجرایی خواهد شد.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: البته در این مرحله تعدادی از صنوف با توجه به اینکه به‌صورت مرحله‌ای و گام به گام اجرایی می‌شود مشمول این کارمزد نخواهند شد.

به‌گفته یکتا، مبلغ کارمزد به این صورت محاسبه خواهد شد که برای تراکنش‌های تا مبلغ شش میلیون ریال (۶۰۰ هزار تومان) به‌صورت ثابت ۱۲۰ تومان خواهد بود و برای تراکنش‌های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان نیز دو ده‌هزارم مبلغ تراکنش در نظر گرفته خواهد شد که به‌صورت سرجمع در پایان روز با در نظر گرفتن ملاحظات تخفیفی توسط بانک‌ها از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان دریافت می‌شود.

وی درباره تخفیفات در نظر گرفته‌شده نیز اظهار کرد: در اجرای این طرح بانک‌ها می‌توانند تخفیقاتی را تا ۳۰ درصد برای مشتریان خودشان قائل شوند البته این تخفیفات برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۴۰ درصد و برای مستمری‌بگیران و مددجویان بهزیستی کمیته امداد تا ۱۰۰ درصد لحاظ خواهد شد.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه‌کسانی این کارمزد را پرداخت خواهند کرد و آیا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که روی قیمت‌ها اثرگذار نباشد، گفت: نکته بسیار مهم این است که بخش قابل ملاحظه از کارمزد تعیین‌شده را بانک‌ها پرداخت می‌کنند و دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش اینترنتی در پرداخت بخشی از هزینه آن مشارکت خواهند کرد.

یکتا ادامه داد: نکته این است که با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و رفتار تراکنشی صنوف مختلف حدود ۴۰ درصد اصناف یعنی بیش از چهار میلیون پذیرنده از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار پذیرنده فروشگاهی، روزانه کمتر از ۱۰۰۰ تومان سهم کارمزدی‌شان می‌شود و ۶۰ درصد اصناف این مبلغ برایشان در روز کمتر از دو هزار تومان خواهد بود.

وی در پایان گفت: در راستای اینکه هزینه بیشتری به صنوف بابت جایگزینی تجهیزات از جمله جایگزینی کارتخوان‌ها تحمیل نشود سیاستی اتخاذ شده است که هزینه جابه‌جایی آن‌ها به صنوف تحمیل نشود.

فهرست تفصیلی صنوف مستثنی‌شده در گام نخست شامل موارد زیر است:

‌۱ ـ نانوایی‌ها

۲ ـ سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی و خواروبارفروشی

۳ ـ داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی

۴ ـ جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت

۵ ـ فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع دستی هنری

۶ ـ حمل‌ونقل درون و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل

۷ ـ مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان

۸ ـ روزنامه‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه

۹ ـ دفتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور

۱۰ ـ انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و مؤسسات خیریه

۱۱ ـ فروشگاه محصولات رسانه‌ای، کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی

۱۲ ـ عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ

۱۳ ـ وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز)

 

منبع:تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر