04 تير 1396 - 09:25
معاون طیب‌نیا اعلام کرد؛

استعلام روزانه ۱۰ هزار محموله گمرکی/ چیزی برای پنهان کردن نداریم

رییس کل گمرک ایران با اشاره به حذف کامل پروانه‌های کاغذی در گمرکات، از استعلام روزانه ۱۰ هزار محموله گمرکی توسط نیروی انتظامی خبر داد.
کد خبر : ۷۱۵۰۶
مسعود کرباسیان

به گزارش ایبِنا، مسعود کرباسیان گفت: اکنون بیش از ۹۵ درصد عملیات گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام می شود، به همین دلیل بزرگترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم را می توان گمرک دیجیتال عنوان کرد. این دستاورد در مدت ۳۵ سال پس از انقلاب بزرگترین تحول در گمرک محسوب می شود.


رییس گل گمرک ایران اظهارداشت: سلامت اداری یکی از وظایف همه دستگاه هاست به ویژه دستگاه هایی که با ارباب رجوع به شکل مستقیم در ارتباط هستند. همچنین دستگاه هایی که وظیفه نظارتی وصول حقوق دولت را برعهده دارند. برای ارتقای سلامت اداری در طرح تحول اقتصادی پرورژه هایی دیده شده که یکی از این پروژه ها الکترونیکی کردن گمرکات برای جلوگیری از ارتباط رو در روی ممیز و مؤدی و به عبارت دیگر ارزیابی غیابی است.


وی در خصوص برنامه ارتقای سلامت اداری در گمرک گفت: امروز گمرک شبیه به یک اتاق شیشه ای شده و همه اطلاعات و مجوزها در گمرک قابل ردیابی و تمام پرونده ها در کمترین زمان ممکن قابل دسترسی است.


معاون وزیر اقتصاد افزود: ما کاری کردیم که اطلاعات تجارت خارجی برای همه صاحبنظران و مردم به راحتی قابل دسترس باشد و چیزی برای پنهان کردن در گمرک نداریم، این وضعیت را مقایسه کنید با گذشته که فقط در یک نمونه مجوز واردات انواع خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی پورشه را به اسم ساکنان ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دادند، اما چه کسانی از آنها استفاده کردند؟ یک عده افراد خاص.


کرباسیان ادامه داد: همچنین در موضوع مبارزه با قاچاق کالا ما بزرگترین کار را انجام دادیم. پروانه های کاغذی را حذف کردیم و به جای آن امروز پروانه الکترونیکی صادر می کنیم. شما ببینید سالیانه چه میزان از این پروانه های کاغذی را جعل می کردند و با یک پروانه چند محموله را به عمق کشور می فرستادند، معروف بود دفاتر میدان منبع آب در بندرعباس که کارشان جعل پروانه های گمرکی بود و با یک مهارتی این کار را انجام می دادند که حتی شناسایی پروانه اصلی و جعلی بسیار سخت بود.


به گفته وی، ما امروز این پروانه ها را الکترونیکی کردیم و دیگر کسی نمی تواند آنها را جعل کند. اینکه می گوییم حجم قاچاق در دولت یازدهم کم شده یک دلیلش همین است، شما ببینید الان هر روز نیروی انتظامی حدود ۱۰ هزار استعلام الکترونیکی محموله ها را از ما می گیرد و ما در کمترین زمان ممکن پاسخ آنها را می دهیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر