12 خرداد 1400 - 12:35
یک اقتصاددان در گفتگو با ایبِنا:

مسیر هدفگذاری تورم در دولت آینده ادامه یابد

یک اقتصاددان تاکید کرد: مهم‌ترین اقدامی که بانک مرکزی باید در دولت جدید انجام دهد ادامه مسیر هدفگذاری تورمی است.
کد خبر : ۱۲۴۴۱۰
تورم

احمد یزدان‌پناه در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه باید از سیاست های پولی به معنای درست کلمه در کنار سیاست‌های شفاف و موثر مالی به نفع رشد اقتصادی کشور یعنی سفره مردم استفاده کنیم، اظهار کرد: مهمترین اقدامی که بانک مرکزی باید در دولت جدید انجام دهد ادامه مسیر هدفگذاری تورم ۲۲ درصدی است.


عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: هرچند کسری بودجه نیز اصلی‌ترین مشکل اقتصاد است و اگر تحولات بین المللی رخ دهد و برجام و مذاکرات به نتیجه مثبت برسد، می‌تواند به این مشکل کمک کند، اما مردم در حال حاضر مشکل قدرت خرید دارند که این موضوع باید در کوتاه مدت و نه بلند مدت و میان مدت اصلاح شود.  


وی با تاکید براینکه برخی می‌گویند رکود در اقتصاد از بین رفته اما این در حالی است که باید رکود تورمی را سامان داد، اظهار کرد: متاسفانه آمارها نشان از این دارد که در ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی صفر است و این یعنی اینکه اگر عدد ۷۲ بر نرخ رشد اقتصادی کشور تقسیم شود به ما می گوید چند سال دیگر درآمد سرانه مردم ایران دو برابر می‌شود پس با توجه بر رشد صفر ۱۰ سال گذشته درآمد سرانه ما بی نهایت سال دیگر دو برابر خواهد شد و این فاجعه است.


این اقتصاددان تاکید کرد: در نتیجه دولت آینده باید هم و غم خود را با یک تیم قوی و جدی به کار بگیرد تا مردم را با انگیزه وارد میدان کند؛ من معتقد نیستم که به کمک قوه قضاییه می شود رونق را بازگرداند بلکه ابتدا باید به دنبال انگیزه برویم. مردم باید به قدری به دولت اعتماد داشته باشند که سرمایه های خود را به جای سرمایه گذاری های غیرمولد وارد بازارهای مولد کنند.  


به گفته یزدان پناه، اولین وظیفه دولت آینده ایجاد انگیزه و بازگشت اعتماد مردم باید باشد.  


وی با اشاره به نقش سیاست گذار پولی در دولت آینده گفت: اولین کاری که بانک مرکزی باید در دولت آینده انجام دهد این است که استراتژی پولی ارائه کند. هرچند قبل از آن، باید بانک مرکزی باید استقلال لازم را داشته باشد. سال هاست درباره استقلال و ساختار بانک مرکزی و اقتدار رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه در مقابل فشارها ایستادگی و از چاپ پول امتناع کند، گفته ایم.


عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا همچنین با اشاره به کارکرد شورای پول و اعتبار گفت: پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا شورای پول و اعتبار با توجه به ترکیب خود کارایی دارد؟ بارها گفته ام  که اعتبار بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار است بنابراین باید اصلاحاتی در این بخش هم انجام شود.  


یزدان پناه در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اصلاح قانون بانکداری که در مجلس است بتوان استراتژی پولی داشت و مناسب با آن تاکتیک‌های پولی انتخاب کنیم؛ یعنی بانک مرکزی حداقل برای هر هدفگذاری چندین سناریو ارائه دهد که در شرایط مختلف قابلیت اجرا داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر