روند نزولی رمزارزها ادامه دارد؟

درآمد ماینرهای بیت‌کوین و اتریوم در یک ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته و حدود یک سوم از ارزش آن کاسته شده است به نحوی که بیت‌کوین با ریزش‌های بسیار شدیدی در طی این یک ماه مواجه شده و قیمت آن به زیر ۲۰ هزار دلار کشیده شد.
کد خبر : ۱۳۴۱۹۸
بیت کوین

به گزارش ایبِنا، نخستین رمزارز بازار در روزهای اخیر با قیمت ۱۹ هزار دلار در حال معامله است. روند ریزش بیت‌کوین با حمله روسیه به اوکراین شاهد نوسانات بسیاری بوده است و توانست رکوردی بی‌سابقه را از سال ۲۰۱۱ ثبت کند. کارشناسان معتقدند که بازار سهام و رمزارزها همبستگی بالایی داشته و ریزش سهام تاثیر زیادی بر بازار رمزارزها می‌گذارد. تقریبا تمام بازار رمزارزها نیز در هفته‌های اخیر از الگوی مشابه بیت‌کوین پیروی کرده‌اند.


علل وقوع تورم


تورم و تغییر نرخ تورم یکی از عوامل تاثیرگذار بر همه بخش‌های اقتصاد از جمله بازارهای مالی، بورس و سهام است که در ماه‌های اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است. کارشناسان معتقدند که وقوع تورم و تداوم آن به علل مختلفی بستگی دارد. نخستین عامل، آسیب به زنجیره تامین در دوران کرونا است.


عامل دیگری که به تداوم تورم دامن می‌زند، حمله روسیه به اوکراین است. روسیه و اوکراین در کنار هم بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان موادغذایی به خصوص غلات در سطح جهان بودند. با مهاجرت برخی کشاورزان اوکراینی از کشورشان و تبدیل برخی دیگر به سربازان جنگ، بخش زیادی از تولید مواد غذایی این کشور از دور خارج شده و این موضوع می‌تواند به کمبود شدید غذا در سطح جهان و تداوم تورم منجر شود که این عوامل سبب ترس و نااطمینانی سرمایه‌گذاران در همه بازارهای مالی ریسکی شده است.


عامل دیگری که بر تداوم تورم اثر می‌گذارد، خلق پول توسط دولت است. افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی از مهم‌ترین علل افزایش تورم است و تحلیل‌گران معتقدند که مهار نقدینگی یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای درمان تورم است.


در کنار این موضوع افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی، دلیل خوبی برای سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو خواهد بود و افزایش نرخ بهره می‌تواند جذابیت اوراق بدهی ایالات متحده و دلار را بالاتر ببرد.


پیش‌بینی کاهش قیمت رمزارزها


گزارش هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نخستین رمزارز جهان افت ۳۷ درصدی را تجربه کرده است. در روزهای اخیر این رمزارز با قیمت ۱۹ هزار دلار معامله می‌شد. اتریوم از زمان شیوع کووید، کاهش قیمت شدید را تجربه کرده است. پس از ریزش و سقوط نخستین رمزارز جهان، اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار رمزارزها است، شاهد سقوط ۴۵ درصدی بوده است. درآمد ماینرهای اتریوم در ماه ژوئن به حدود ۵۲۸ میلیون دلار رسید. سقف ارزش آن در ماه اخیر به ۱۹۴۹ دلار و کف قیمت آن به ۸۸۰ دلار رسیده است و همچنان در این محدوده در حال معامله است.


روند نزولی قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر در بحبوحه افزایش تورم، بیشترین افت قیمت را میان تمام بازارهای مالی داشته است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین وارد کانال ۱۸ هزار دلاری نیز خواهد شد و طی این روند شاهد ترس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این بخش خواهیم بود که فشار فروشندگان را به دنبال دارد.


با شکسته شدن حمایت ۱۸ هزار دلاری پیش‌بینی می‌شود که ارزش بیت‌کوین تا ۱۳‌ تا ۱۵ هزار دلار پایین کشیده شود و بازار را وارد چرخه‌ای کند که بازیابی قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.


منبع: دنیای اقتصاد

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر