13 فروردين 1401 - 12:33
گزارش هفتگی ایبِنا از بازار سرمایه؛

شروع سبز بورس در سال جدید؛ شاخص به کانال بالاتر رفت

سهامداران بازار سرمایه در نخستین روزهای کاری سال جدید، نظاره گر روند صعودی شاخص و ثبت بازدهی مثبت بودند.
کد خبر : ۱۳۱۵۸۶
بورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی فعالیت بورس در پنج روز کاری ابتدایی سال ۱۴۰۱ نشان می دهد در این مدت نماگر کل بورس با رشد حدود ۶۵ هزار واحدی همراه بوده و با رسیدن به جایگاه یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۰۶ واحدی، توانسته است با ثبت بازدهی ۴.۷۴ درصدی، به کانال بالاتر راه یابد. این در حالی است که شاخص کل پیش از این در اوایل پاییز سال گذشته در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی قرار داشت.


تغییرات شاخص کل بورس در اولین هفته سال


بررسی ها نشان می دهد در اولین روز کاری سال جدید (شنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس تهران  با افزایش ۲۳ هزار و ۵۲۹ واحد همراه شد و  به رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۷۸ واحد رسید. در این روز، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند.


در دومین روز هفته (یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۲۷۳۰ واحدی معادل ۰.۹۲ درصد، به یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. در این میان، نمادهای معاملاتی فولاد، فخوز، شتران، وغدیر و فملی  با بیش‌ترین افزایش ، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند و از سوی دیگر، معامله‌گران بورس نیز ۱۴ میلیارد و ۸۴۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۴۸ هزار و ۱۷۳  نوبت معامله و به ارزش ۴۷ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


در سومین روز هفته (دوشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱) بازهم روند مثبت بورس به ثبت رسید. بر این اساس، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۴۹۹۲ واحدی معادل ۱.۰۷ درصد، به یک میلیون و ۴۱۸ هزار و ۶۰۹  واحد رسید. در این روز، نمادهای معاملاتی شستا، نوری، وبملت، ومعادن و فخوز با بیش‌ترین افزایش ، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین با پایان فعالیت بازار سرمایه در سومین روز کاری بورس در هفته ای که گذشت، معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۲۹۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۸۷ هزار و ۵۸۱ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


در چهارمین روز هفته (سه شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۱) اولین افت شاخص کل بورس در سال جدید رقم خورد؛ به گونه ای که در پایان این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۴۲۰ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد، به یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۳۱ واحد رسید. همچنین نمادهای معاملاتی فولاد، شتران، فملی، خودرو و کگل با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در این میان، معامله‌گران بورس ۱۳ میلیارد و ۳۵۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۸۱ هزار و ۸۷۳ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


در پنجمین و آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱) بورس با  سبزپوشی به استقبال تعطیلات سه روزه پایان هفته رفت. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۷۸۸۷ واحدی معادل ۱.۲۶ درصد، به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۳۷ واحد رسید. در آخرین روز هفته، در حالی که معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۳۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۴۵  هزار و ۷۳۴ نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند، نمادهای معاملاتی فارس، نوری، فولاد، رمپنا و جم با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. 



پیش بینی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۱


علی تیموری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با ایرنا در خصوص پیش بینی روند بورس در سال جاری گفت: بازار سرمایه اصلاح قابل توجهی را در سال ۱۳۹۹ تجربه کرد و معاملات این بازار در سال ۱۴۰۰ به نوعی درگیر اصلاح زمانی شده بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد به شرط ثبات نسبی در متغییرهای کلان اقتصادی شاهد رشدی ملایم در معاملات بورس سال ۱۴۰۱ باشیم. شفافیت در سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و نیز حل و فصل مسایل مرتبط با برجام می‌تواند شرایط با ثباتی را برای اقتصاد کشور رقم بزند و در صورت سیاست‌گذاری مناسب برای رشد اقتصادی، شاهد چشم‌اندازی مناسب برای رونق بازار سرمایه باشیم. در مجموع ممکن است روند سودآوری شرکت‌ها به واسطه نرخ بالای کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، نبود فضای قابل توجه برای کاهش نرخ ارز و کاهش هزینه‌های جانبی شرکت‌های صادر کننده ناشی از رفع تحریم‌ها مورد تقویت قرار بگیرد که  این امر عاملی موثر در روند رو به رشد بازار خواهد بود. همچنین سیاست های بانک مرکزی در کنترل نرخ بهره، اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی، سیاست مالیات ستانی دولت بر سود فعالیت‌های سفته‌بازی و بازارهای موازی اثر مثبتی بر تقویت ورود منابع به بازار سرمایه خواهد داشت. در مجموع چشم‌انداز سودآوری بازار در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۸ ماه گذشته، بهتر پیش‌بینی می‌شود.



برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر