24 خرداد 1401 - 10:29
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

اقدام مثبت بانک مرکزی در راستای مدیریت ارزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دستورالعمل ارزی جدید بانک مرکزی یک قدم مثبت به حساب می‌آید که بر کنترل و سهولت مبادلات و مدیریت منابع ارزی کشور موثر خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۳۵۰۲
غلامرضا مرحبا

غلامرضا مرحبا؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر "مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها" به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از مشکلات حوزه ارز و تعهد ارزی برای بازرگانانی که از این خدمات بانک مرکزی استفاده می‌کنند، بی سامانی آن است. این مشکل سبب شده برای رفع تعهدات ارزی از سر اجبار به صورت نقدی کمبود خود را جبران کنند که این کار به کمبود ارز در بازار دامن می‌زند. 


وی در ادامه اضافه کرد: سامان دادن به این وضعیت مقداری از سردرگمی‌ها و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی و تجاری را کم می‌کند. البته درکنار آن باید نظارت هم افزایش یابد تا کنترل بیشتری بر بازار ارز انجام شود و نباید از مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها به عنوان یک اقدام قطعی تمام کننده انتظار داشت که با آن بازار ارز سر و سامان گیرد و بر قیمت تاثیر گذارد. با این حال اقدام فوق یک قدم مثبت به حساب می آید که بر کنترل و سهولت مبادلات و مدیریت منابع ارزی کشور موثر خواهد بود. 


مرحبا پیشنهادات خود را به بانک مرکزی در همین رابطه چنین بیان کرد: مشکل تصمیم‌گیری‌های ارزی این است که بازار ارز بسیار حساس است و نوسانات زیاد و تکانه های بزرگی را تجربه می کند، تصمیمات خلق الساعه و یکجانبه که بخشی از آن را در نظر می‌گیرد، باعث بهم ریختگی بازار ارز در کل سال می‌شود.


وی در ادامه افزود: بسیاری از بخشنامه ها شاید با هدف اصلاح یک بخش خوب بود، اما تبعاتی به دنبال داشت و اتفاقاتی را در کل بازار رقم می‌زد که در بلندمدت با نارضایتی فعالان اقتصادی همراه می شد. بنابراین باید برای مدیریت نظام ارزی استراتژی داشت تا کسانی که در این بازار فعالیت می کنند، این امید را داشته باشند در کوتاه مدت به صورت یک شبه و خلق الساعه تغییرات را شاهد نخواهند بود تا از سر اطمینان برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنند و به فعالیت های اقتصادی بپردازند. 


این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص ابراز کرد: ارز در کشور وسیله حفظ ارزش، پس انداز و سرمایه گذاری تعریف شده و ازچرخه مبادلات خارج است. ارزهایی هم که در بازار به چرخش در می آید، به علت عدم اطمینان به مدیریت دولتی ارز یک حالت گریز از مرکز دارد و از حوزه نظارت دور است. چنانچه بانک مرکزی بتواند شرایطی را فراهم کند که این اطمینان ایجاد شود و ارزها به چرخه برگردند، بسیار مفید خواهد بود زیرا ذخیره‌ای برای کشور به حساب می آید و نباید برای رفع حوائج کوتاه مدت مصرف شود.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر