25 خرداد 1401 - 09:58

سیاست بانک مرکزی تقاضای ارز صادراتی را نصف کرد

یک کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه سیاست بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان باعث افزایش عرضه دلار شده است، اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح، تقاضا برای عرضه ارز صادراتی نصف شده است.
کد خبر : ۱۳۳۵۶۵

یحیی آل اسحاق

یحیی آل اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با یادآوری این موضوع که نوسانات ارز بار نخست نیست که اتفاق می افتد، گفت: اگر ارز را یک کالا در نظر بگیریم، باید مسائل مربوط به تقاضا و عرضه را در نظر بگیریم و اینکه چه میزان از این تقاضاها واقعی است.

 

این کارشناس اقتصادی درباره تقاضاها برای ارز در بازار کشور اظهار کرد: یک نیازهایی برای واردات محصولات تجاری داریم و به همین جهت بخشی از تقاضاها برای تجارت است. یک مقدار از ارز مورد نیاز نیز به سفرهایی که عمدتا برای درمان است تخصیص داده می شود. بخشی از تقاضا برای حفظ ارزش پول است زیرا مردم پس اندازهای خود را عمدتا تبدیل به سکه، ارز و یا ملک می کنند.

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران همچنین از فضای روانی حاکم بر معاملات ارز گفت و بیان کرد: این فضای روانی بر قیمت ها همواره اثر زیادی داشته است.

 

وی در خصوص عرضه ارز هم عنوان کرد: ارز حاصل از فروش نفت و انتقال سرمایه و پول هایی که در خارج وجود دارند به داخل کشور دو منبع ارزی کشور محسوب می شوند.

 

آل اسحاق درباره وضعیت تقاضا برای تجارت گفت: اگر بخواهیم ارز مورد نظر را تامین کنیم، باید ارز مورد نظر برای وارد کننده فروش برود. سیاست جدیدی که بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان گذاشته است راه را تسهیل کرده است و اجازه داده است صادر کننده با هر ارز که صراف ها از او می خرند، ارز را به فروش برساند در حالی که قبلا چنین امری ممکن نبود.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه سیاست بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان باعث افزایش عرضه دلار شده است، اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح، تقاضا برای ارز صادراتی نصف شده است.

وی با اشاره به عرضه بیشتر اسکناس در بازار بیان کرد: بانک مرکزی برای عرضه ارز تسهیلاتی گذاشته است؛ بانک مرکزی به گمرک اعلام کرده است هر کسی، هر چقدر می خواهد وارد کشور کند نباید مانع شود و منشاء آن نیز مهم نیست. این مسئله سبب شده است کسانی که در خارج از کشور ارز داشتند به راحتی ارز خود را وارد کشور کنند و بنابراین عرضه ارز اسکناس بیشتر می شود.

آل اسحاق افزود: اوراق ارزی و سیاست هایی که اتخاذ شده است سبب افزایش عرضه ارز به اشکال مختلف شده است. همچنین بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرده است مقدار ارزی که در اختیار دارد بسیار بیشتر از نیاز است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر