صندوق بین‌المللی پول:

رتبه ایران در رده‌بندی جهانی تورم ۴ پله بهبود یافت

آمار‌های صندوق بین المللی پول از بهبود ۴ پله‌ای رتبه ایران در رده بندی جهانی تورم در دولت سیزدهم خبر داده و اقتصاد‌های صنعتی و پیشرفته را بازندگان بزرگ مسابقه کنترل تورم در جهان معرفی کرده است.
کد خبر : ۱۴۲۰۶۳

به گزارش ایبِنا، صندوق بین المللی پول در جدیدترین برآورد خود از میزان تورم ۱۹۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۲ از کاهش نرخ تورم ایران در این سال و بهبود رتبه ایران در میان کشور‌های جهان از این نظر خبر داده است.

این نهاد بین المللی نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی را کمتر از ۴۰ درصد برآورد کرده است. نرخ تورم ایران از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ روندی صعودی داشته و کارشناسان صندوق بین المللی پول انتظار دارند در سال ۲۰۲۲ روند صعودی نرخ تورم ایران معکوس شود و در این سال تورم در ایران به ۳۹.۹۸ درصد کاهش یابد.

کاهش نرخ تورم ایران طی سال ۲۰۲۲ در حالی است که نرخ تورم جهانی رو به افزایش داشته و کشور‌هایی مثل کشور‌های اروپایی که سال‌ها به نرخ تورم زیر ۳ درصد عادت کرده بودند اکنون با نرخ‌های تورم تا دو رقمی دست و پنجه نرم کنند.

همین مسئله باعث شده است رتبه ایران در رده بندی جهانی کشور‌های جهان از نظر نرخ تورم بهبود پیدا کند. بر اساس آمار برآوردی صندوق بین المللی پول رتبه ایران از نظر نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ دو پله نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده و ایران در جایگاه نهم از این نظر قرار گرفته است. ایران در سال ۲۰۲۱ در رتبه هفتم قرار گرفته بود. در این سال نیز رتبه ایران در رده بندی جهانی دو پله بهبود یافته بود.

بر این اساس طی دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رتبه ایران در رده بندی جهانی نرخ تورم ۴ پله بهبود یافته و ایران توانسته است ۴ کشور ترکیه، سریلانکا، یمن و سورینام را پشت سر بگذارد.

ترکیه که در سال ۲۰۲۰ تورم کمتر از ایران یعنی ۱۲.۲۷ درصد داشته در سال ۲۰۲۲ گرفتار تورم ۷۳ درصدی شده است. نرخ تورم سریلانکا در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ برابر شده و از ۴.۳ درصد در این سال به ۴۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بیشترین نرخ تورم در میان کشور‌های جهان بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۲ به زیمبابوه تعلق دارد. این کشور با تورم ۲۸۴ درصدی در این سال روبرو است. ونزوئلا با نرخ تورم ۲۱۰ درصدی و سودان با تورم ۱۵۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند. ترکیه، آرژانتین، سریلانکا، سوینام و یمن نیز بالاتر از ایران قرار گرفته اند.

نکته جالب توجه در گزارش صندوق بین المللی پول، پرش اقتصاد‌های پیشرفته در رده بندی جهانی تورم است. به ویژه اقتصاد‌های اروپایی که سال‌ها ثبات و توسعه یافتگی خود را به رخ جهانیان کشیده اند اکنون در مسابقه کنترل تورم از بسیاری از کشور‌های درحال توسعه عقب مانده اند. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا طی دو سال گذشته در رده بندی جهانی تورم ۶۲ پله بالا آمده و با تورم ۸.۴۵ درصدی در رتبه ۸۵ جهان از نظر تورم در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. این کشور در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۱۴۷ جهان قرار داشت.

آمریکا در مبارزه با تورم از ۲۱ کشور جهان طی دو سال گذشته عقب افتاده است و در حالی که در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۱۱۴ جهان از نظر نرخ تورم قرار داشت در سال ۲۰۲۲ رتبه‌ای بهتر از ۹۳ بدست نیاورده است.

انگلیس بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول تورم ۹.۱۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ داشته و در حالی که از نظر نرخ تورم بالا در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۲۷ جهان را به خود اختصاص داده بود در سال ۲۰۲۲ تا رتبه ۷۰ بالا آمده است.

به همین ترتیب میزان پرش به بالای برخی کشور‌های دیگر در رده بندی جهانی تورم به این شرح است: ایتالیا با ۸۲ پله در رتبه ۷۹ جهان، اسپانیا با ۸۸ پله در رتبه ۷۷، استونی با ۱۵۷ پله در رتبه ۱۶، یونان با ۱۱۵ پله در رتبه ۶۹، ایرلند با ۸۰ پله در رتبه ۸۸، پرتغال با ۶۳ پله در رتبه ۱۰۶، سوئد با ۲۸ پله در رتبه ۱۰۶ و کانادا با ۲۱ پله در رتبه ۱۱۱ جهان. فرانسه نیز که در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۱۴۰ از نظر نرخ تورم قرار داشت در سال ۲۰۲۲ با نرخ تورم ۵.۸ درصدی تا رتبه ۱۳۷ بالا آمده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر