05 آذر 1401 - 09:00
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

نرخ سود بین بانکی در کنترل کامل بانک مرکزی

بانک مرکزی در دولت سیزدهم نرخ بین بانکی را کنترل کرده به صورتی که این نرخ، تاکنون نوسانی بیش‌تر از ۲۱ درصد نداشته است.
کد خبر : ۱۴۳۲۸۰

به گزارش خبرنگارایبِنا، فعالان بازار سرمایه در مقاطعی علت درجا زدن بورس را افزایش نرخ بهره بین بانکی عنوان می‌کنند، اما با توجه به نظر کارشناسان این نرخ اثر چندانی بر بازار سرمایه ندارد. با این حال بانک مرکزی همواره تاکید داشته که سهامداران نگران افزایش نرخ بهره بین بانکی نباشند. به همین جهت مدتی قبل رئیس کل بانک مرکزی با رئیس سازمان بورس دیدار داشت. در این دیدار مقرر شد که نرخ بهره بین بانکی مدیریت شود.

 

در این زمینه مصطفی قمری وفا روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی گفت: نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصِ بانک مرکزی کنترل می‌شود، همچنین رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه بیان کرد: دغدغه بازار سرمایه دغدغه بانک مرکزی نیز محسوب می‌شود و تمام تلاش ما تقویت بورس است. نرخ بهره بین بانکی با سیاستِ مشخص کنترل خواهد شد.

 

نرخ سود بین بانکی کاملاً تحت کنترل بانک مرکزی است

 

با توجه به موارد گفته شده بانک مرکزی از ابتدای دولت سیزدهم، کنترل نرخ بهره بین بانکی را به‌منظور حمایت از بازار سرمایه در دستور کار خود قرار داده که در این رابطه نظر مسئول و کارشناس این حوزه را جویا می‌شویم.

 

محمد نادعلی؛ مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی در مصاحبه با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با بازار بین بانکی گفت: فقط بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار بین بانکی حضور دارند، در این بازار، مازاد و کسری میان بانک‌ها مبادله می‌شود. اگر بانکی در بازار بین بانکی مازاد منابع داشته باشد به بانکی که دارای کسری است و قصد تسویه حساب دارد در قالب سپرده می‌دهد، بنابراین در هنگام مبادله نرخی تحت عنوان نرخ سود بین بانکی شکل می‌گیرد.

 

نادعلی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۹۹ برای نرخ سود بین بانکی دامنه‌ای تعریف کرد، تا این نرخ از عددی پایین‌تر یا بالاتر نرود. این دامنه در حال حاضر بین ۱۴ تا ۲۲ درصد است و بانک مرکزی با ابزار‌های در اختیار خود مانند ریپو این نرخ را کنترل می‌کند؛ بنابراین با ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی و تعیین دامنه، نرخ سود بین بانکی کاملا تحت کنترل است.

 

 

نرخ سود بین بانکی نوسان زیادی ندارد

 

وی افزود: عواملی زیادی روی بازار سرمایه اثر می‌گذارد، یکی از این عوامل، نرخ بهره بین بانکی است، اما این نرخ نوسان زیادی ندارد تا به بازار سرمایه منتقل شود و آن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین جابه‌جایی سرمایه بین بازار سرمایه و منابع بین بانکی وجود ندارد پس با بالا رفتن نرخ در بازار بین بانکی منابع از بازار سرمایه به این بازار منتقل نمی‌شود، بنابراین نرخ سود بین بانکی با شاخص کل رابطه مستقیم ندارد و سایر عوامل بر نوسان بازار سرمایه اثرگذار است.

 

مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی، با اشاره به اینکه نرخ بین‌بانکی کاملاً تحت کنترل بانک مرکزی است، تصریح کرد: تابه‌حال نوسانی بیش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد موردنظر به وجود نیامده، همان‌طور که در سال گذشته و طبق مصوبه دولت نرخ بین‌بانکی حدود ۲۰ درصد تعیین شد. میانگین این نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود و امسال نیز این نرخ با نوسان زیادی مواجه نخواهد شد. بانک مرکزی امسال نیز اهداف موردنظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بین‌بانکی در راستای حمایت از بازار سرمایه را اجرا می‌کند.

 

همچنین در این باره سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا، با تأکید بر اینکه محدوده ۲۰ تا ۲۱ درصد برای نرخ بین‌بانکی در نظر گرفته شده، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که این نرخ در محدوده موردنظر حفظ شد و راهکار بانک مرکزی در بخش نظارتی و استفاده از ابزار‌هایی مثل قرارداد ریپو و حضور فعال و مؤثر در بازار بین‌بانکی نتیجه داد و با این روش بانک مرکزی سقفی را در اوراق خزانه و دولتی ایجاد کرد.

 

وی افزود: کنترل نرخ بهره بین بانکی موجب افزایش ۱.۵ تا ۲ واحدی نسبت P/E بازار سرمایه نسبت به زمان مشابه سال گذشته شده که خود این امر اقدام مناسبی در حمایت از بازار سرمایه است.

 

با جمع بندی نظرات کارشناسان باید بگوییم که یکی از علت‌های درجا زدن شاخص در ماه‌های گذشته تغییر در نرخ سود بین بانکی است، اما روند شاخص به عوامل مختلفی مانند قیمت‌های جهانی، عدم ورود نقدینگی و بی‌اعتمادی مردم بستگی دارد، با این وجود بانک مرکزی توانسته این نرخ را در حدود ثابتی حفظ کند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر