14 آذر 1401 - 09:59

اوراق گواهی سکه، سوپاپ اطمینان تنظیم بازار

کارشناس ارشد طلا و جواهر، اوراق گواهی سکه را سوپاپ اطمینان جهت تنظیم بازار دانست.
کد خبر : ۱۴۳۷۴۵

محمد کشتی آرای کارشناس ارشد طلا و جواهر در رابطه با مزایای اوراق گواهی سکه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: اوراق گواهی سکه، سوپاپ اطمینان جهت تنظیم بازار بود، افزایش تقاضا برای خرید سکه باعث شد تا حباب سکه به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند لذا انتشار اوراق گواهی سکه و واگذاری نامحدود آن در کاهش حباب سکه و تنظیم بازار نقش موثری داشت.

 

وی افزود: در دو هفته اخیر با استفاده از این ابزار حباب سکه شکسته شد، همچنین در زمان انتشار این اوراق حباب سکه به اندازه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و حباب سکه بعد از این در محدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. واگذاری اوراق گواهی سکه نامحدود است و هر فردی می‌تواند این اوراق را از بورس کالا دریافت کند.

 

کارشناس ارشد طلا و جواهر در رابطه با مزایای اوراق گواهی سکه بیان کرد: نگهداری این اوراق نسبت به سکه فیزیکی راحت‌تر است و فرد خریدار اطمینان خاطر و امنیت بیشتری دارد این اوراق در بازار مالی قابل خرید و فروش است. قیمت این اوراق بالاتر از قیمت اسمی آن است اگر فردی قصد سرمایه گذاری در بازار سکه را دارد به آن توصیه می کنیم از این اوراق استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه حباب، مابه التفاوت قیمت خرید یک کالا نسبت به فروش است، گفت: سکه دارای حباب بود ولی اوراق گواهی سکه این حباب را شکاند و باعث فروکش کردن التهابات در بازارشد، علاوه بر این اقدام موثر دیگر بانک مرکزی انتشار اوراق ارز بود که در تنظیم بازار ارز نقش موثری را ایفا کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر