زنگ خطر افزایش رکود جهانی

زنگ خطر افزایش رکود جهانی
اقتصاددانان هشدار دادند که محدودیت‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ، اقتصاد جهان را تضعیف می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۴۰۷

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل ازراشاتودی، اقتصاددانان گزارش دادند که تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای مقابله با فشار قیمت‌ها از طریق افزایش نرخ بهره، می‌تواند اقتصاد جهانی را وارد رکود کند. کارشناسان خاطرنشان کردند که پس از افزایش نیم واحد درصدی نرخ‌ها، روسای فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک مرکزی انگلستان (BoE) نیاز به افزایش بیشتر نرخ را نشان دادند، حتی اگر اقتصاد آن‌ها در حال تضعیف بود.

بلومبرگ نوشت: خطر رو به رشد این است که تشدید بیشتر سیاست پولی، تقاضا و استخدام را چنان تضعیف می‌کند که اقتصاد جهان را در سال آینده مجبور به رکود خواهد کرد. اتان هریس، رئیس تحقیقات اقتصاد جهانی در بانک آمریکا، به این روزنامه گفت: ما در لبه پرتگاه رکود جهانی هستیم. طبق گزارش‌ها، افزایش نرخ تورم با بیشترین سرعت در بیش از ۴۰ سال گذشته، واکنش سیاست‌گذاران شامل جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را تغییر داده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: به طور معمول، انتظار می‌رود که با فروپاشی اقتصاد‌ها در راستای جبران خسارات وارده به خانوار‌ها و شرکت‌ها، اعتبار را کاهش دهند. اکنون، در حالی که رشد قیمت بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی است، آن‌ها حتی در مواجهه با انقباض‌های اقتصادی در جهت مخالف حرکت می‌کنند.

هریس گفت: بانک‌های مرکزی ترجیح می‌دهند که ریسک بیش از حد انجام دهند. این گزارش حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، بانک‌های مرکزی ریسک‌های ناشی از افزایش فشار قیمت‌ها در اقتصادهای تحت تأثیر کرونا را نادیده گرفتند که منجر شده تا تورم از کنترل خارج شود.

به گفته بلومبرگ، این تهدید وجود دارد که موضع سخت‌گیرانه آنها می‌تواند وضعیت وخیم‌ فعلی را بدتر کند و رکودهایی را که سیاست‌گذاران امیدوارند کوتاه و سطحی باشند، عمیق‌تر کند. جو لیتل، استراتژیست ارشد جهانی در مدیریت دارایی HSBC گفت: اگر سال ۲۰۲۲ سال افزایش تورم، افزایش نرخ‌ها و کاهش چند برابری بازار سهام بوده، سال ۲۰۲۳ در مورد چرخه کلان خواهد بود. وی افزود: احتمالاً با شروع کاهش نرخ تورم، ما به اوج تندروی بانک مرکزی رسیده‌ایم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر