16 دی 1401 - 14:37

پیام دیپلماسی بانکی

رئیس کل بانک مرکزی، در دومین هفته از فعالیت خود راهی سفر به قطر شد، که این سفر حاوی پیامی به ذی نفعان سیاست‌های ارزی است.
کد خبر : ۱۴۵۰۸۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سفرعالی ترین مقام  بانک مرکزی به قطر در نگاه اول، نشان می‌دهد که رئیس کل بانک مرکزی، با نگاه راهبردی و غیرمقطعی، مسیری را که در امتداد گذشته وجود داشته، با اشراف فنی، ادامه داده و مذاکرات با کشور قطر را- که به یکی از کانون‌های تبادل پیام‌های دیپلماتیک با طرف‌های مذاکره مبدل شده- به طور جدی برای تامین حداکثر منافع ملی دنبال می‌کند.

 

پیش از این، مقامات بانک مرکزی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه بانکی و همکاری‌های بین المللی، ملاقاتی را با مقامات قطری در تهران داشته اند و این سفر در راستای همکاری‌های دو جانبه مورد توافق، انجام شده است.

 

سفر به قطر، نشانه هائی دیگری را به همراه دارد که ایران مسیر مذاکرات در قالب راهبرد‌های کلان نظام دنبال می‌کند. همراهی مقام ارشد وزارت امورخارجه با رئیس کل بانک مرکزی، نشانگر این است که مذاکرات در ابعاد سیاسی- اقتصادی دنبال می‌شود.

 

شروع فعالیت جدی رئیس کل بانک مرکزی، از نقطه برون مرزی نشان می‌دهد که فرزین، برای تحقق برنامه‌های ارزی، با نگاهی واقع گرا به مدیریت حساب سرمایه کشور، اراده جدی و فراگیر برای آنچه که اعلام شده، دارد.

 

دریافت پیام سفر به قطر، امری بدیهی برای ذی مداخلان نوسان ساز در بازار ارز است. به بیان دیگر، دریافت به هنگام آن می‌تواند انتظارات پیرامون احتمال افزایش نرخ ارز در آینده را فروکش کند و زیان خیلی از باورمندان به سرمایه گذاری در بازار ارز را به حداقل برسد. منتها، دریافت و درک بهنگام پیام سفر از اهمیت بالائی برخوردار است. 

 

از منظری دیگر، این سفر نشان می‌دهد که بانک مرکزی در راستای دیپلماسی بانکی کشور، مدیریت بهره برداری بهینه از ذخایر ارزی کشور، را در اولویت برنامه خویش قرار داده است. به تعبیری، مدیریت بازار ارز، دارای یک برنامه درون گرا (تقویت عرضه ارز توسط ذی نفعان ارزی) و یک برنامه برون گرا جهت تثبیت مبادلات مالی و اقتصادی است.

 

در گذشته نه چندان دور نیز به منظور آزادسازی پول‌های مسدودی ایران در کشور‌های دیگر، مقامات بانکی کشور با همتایان خویش در کشور دوست و برادر؛ عمان، ملاقاتی راهبردی داشته اند که دارای نتایج مثبتی بوده است.

 

با نگاهی استراتژیک، حضور مقامات پولی کشور در نخستین روز‌های کاری، نشان از عملگرائی صریح به منظورعملی سازی و عینت بخشی به هدف‌های برنامه مدون دارد. همان طوری که رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده است کاهش انتقال پذیری ریسک نوسانات ارزی به سبد مصرف کننده همچنین تعدیل انتظارات و چشم اندازپذیری اقتصاد کشور از هدف‌های کلان بانک مرکزی است که در قالب نقشه تجاری کشور دنبال می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر