22 دی 1401 - 11:42

چک الکترونیک چیست؟

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک دیجیتال راه‌اندازی شده، که امکان نظارت آنلاین را برای شبکه بانکی فراهم می‌کند.
کد خبر : ۱۴۵۳۴۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، استفاده از چک‌های کاغذی همواره افراد را با هزینه و مخاطراتی رو به رو می‌کند، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و رفع ایرادات چک دیجیتال ایجاد شده، بانک‌ها با بهره گیری از سرویس‌های ارائه شده در سامانه چکاد و پیاده سازی فرآیند‌ها می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان عرضه کنند.

 

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود.

 

در سامانه چکاد درخواست دسته چک دیجیتال، کشیدن چک دیجیتال، مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی و امکان وصول درون بانکی چک و امکان وصول بین بانکی چک، انتقال و ضمانت چک، مسدود و ابطال چک، انواع سرویس‌های استعلامی و امکان نقد کردن آنلاین بدون مراجعه به شعبه جهت استفاده مشتریان فراهم شده است.

 

مزایای استفاده از چک الکترونیک چیست؟

 

تعدادی از مزایای چک الکترونیک شامل عدم محدودیت تعداد برگ، عدم امکان تغییر در برگ چک الکترونیکی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، اطلاع‌رسانی از وضعیت نقل‌وانتقالات چک، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک کارمزد و هزینه عملیاتی پایین‌تر، مدیریت ریسک بهتر، سرعت بالا فرآیند‌های صدور و پرداخت چک، امکان آگاهی از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب برای جلوگیری از برگشت خوردن چک به کمک ابزار‌های مدرن همچون تلفن همراه و مطلع شدن صاحب چک بعد از پرداخت وجه، می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر