08 بهمن 1401 - 16:50

نرخ سود بین بانکی چقدر شد؟ + جدول

نرخ سود بین بانکی در حالی ۲۱.۰۵ درصد شد که این نرخ در هفته گذشته ۲۱.۰۴ درصد بود.
کد خبر : ۱۴۶۰۴۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۵ بهمن ماه با افزایش جزئی نسبت به هفته قبل، به ۲۱.۰۵ درصد رسیده است.

 

از هفته منتهی به ۳۰ آذرماه، نرخ سود بین بانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و همچنان در این کانال در نوسان است.

 

نرخ سود بین بانکی چقدر شد؟ + جدول

 

نرخ سود بین بانکی چیست؟

 

در بازار بین بانکی فقط بانک‌ها و بانک مرکزی حضور دارند و زمانی که بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبرو شوند، می‌توانند به اصطلاح از یکدیگر قرض بگیرند و به هم قرض بدهند.

 

در واقع اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، از طریق وام گرفتن از بانک دیگر آن را جبران می‌کند تا به حالت تعادل برسد.

 

برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک هفته‌ای یا کمتر دارند و این وام‌دهی بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

 

در همین باره، محمد نادعلی؛ مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: بانک مرکزی از سال ۹۹ برای نرخ سود بین بانکی دامنه‌ای تعریف کرد، تا این نرخ از عددی پایین‌تر یا بالاتر نرود.

 

به گفته وی، این دامنه در حال حاضر بین ۱۴ تا ۲۲ درصد است و بانک مرکزی با ابزار‌های در اختیار خود مانند ریپو این نرخ را کنترل می‌کند؛ بنابراین با ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی و تعیین دامنه، نرخ سود بین بانکی کاملا تحت کنترل است. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر