15 فروردين 1402 - 10:12

آلمان واردات نفت از روسیه را افزایش داد

آلمان واردات نفت از روسیه را افزایش داد
اپراتور قزاقستان گفته عرضه نفت خام به آلمان را از طریق خط لوله دروژبای روسیه افزایش خواهد داد.
کد خبر : ۱۴۸۶۳۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، اپراتور خط لوله این کشور آسیای مرکزی، Kaztransoil، اعلام کرد، قزاقستان قصد دارد عرضه نفت به آلمان را از طریق خط لوله دروژبای روسیه به ۱۰۰ هزار تن در ماه جاری افزایش دهد.این شرکت، تا کنون با موفقیت دو محموله ۲۰ هزار تنی نفت را از طریق خط لوله به Adamowo-Zastawa در لهستان تحویل داده و از آنجا به پالایشگاه PCK آلمان در Schwedt منتقل شد. حجم عرضه در حال حاضر کمتر از انتظارات است.


تحویل نفت قزاقستان به اتحادیه اروپا در ماه ژانویه پس از توافق Kaztransoil با غول انرژی روسی Transneft برای استفاده از خط لوله دروژبا برای ترانزیت، توسط مسکو سبز شد. بر اساس این قرارداد، قزاقستان ۱.۲ میلیون تن از ظرفیت خط لوله را برای ترانزیت در سال ۲۰۲۳ ذخیره کرده که شامل ۳۰۰ هزار تن در سه ماهه اول است. تاکنون تنها ۴۰ هزار تن عرضه شده است.


ماه گذشته، بولات آکچولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان، گفت که تعهدات آستانه به آلمان در حال حاضر تنها ۳۰۰ هزار تن نفت برای کل سال ۲۰۲۳ است، علی رغم اینکه ظرفیت خط لوله برای چهار برابر این مقدار رزرو شده است. آیا قزاقستان اکنون می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند؟


در سال ۲۰۲۲، این کشور ۸۴.۲ میلیون تن نفت تولید کرد و امسال پیش بینی می‌شود ۹۰.۵ میلیون تن نفت تولید کند. پیش بینی می‌شود که صادرات نفت به ۷۱ میلیون تن برسد، اما طبق گزارش ها، تقریباً تمام این مقدار در حال حاضر تحت قرارداد است و قزاقستان ممکن است نتواند آن را بدون اعمال جریمه‌های مالی تغییر دهد. کارشناسان هشدار داده اند که آستانه حجم رایگان اضافی نفت برای تحویل به آلمان ندارد حتی اگر این کار را انجام دهند، پالایشگاه شودت برای ادامه فعالیت به ۱۱ میلیون تن نفت نیاز دارد و ۱.۲ میلیون تن ذخیره شده ترانزیت قزاقستان تنها ۱۰ درصد از این مقدار را تشکیل می‌دهد.

 

پس از آنکه اتحادیه اروپا تقریباً تمامی واردات نفت خام از روسیه را در اوایل دسامبر ممنوع کرد، برلین به آستانه به عنوان یک تامین کننده جایگزین نفت روی آورد. به آلمان، لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک اجازه داده شد به دریافت منابع از طریق خط لوله دروژبا ادامه دهند، اما آلمان و لهستان تصمیم گرفتند واردات خود از روسیه را کاهش دهند تا وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند. نفت قزاقستان برای آلمان جذابیت داشت در حالی که ترکیبی مشابه با درجه اورال روسیه دارد که قبلاً بر آن تکیه می‌کرد. زیرساخت‌های خط لوله دروژبا نیز به عنوان رفع مشکلات لجستیکی اضافی برای برلین تلقی می‌شد. با این حال، تحلیل گران هشدار داده‌اند که قزاقستان برای یافتن نفت کافی جهت برآورده کردن درخواست‌های اروپا با مشکل مواجه است و ممکن است نتواند تولید خود را به اندازه کافی برای جایگزینی عرضه‌های اجتناب‌شده روسیه افزایش دهد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر