16 تير 1400 - 09:24
کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد:

توقف تحریم‌ها و آزادسازی ارزهای بلوکه شده گره اقتصاد را می‌گشاید؟

یک کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از هر چیز نیازمند افرادی با هوش تجاری و یک سیستم اقتصادی مستحکم هستیم، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و رفع تحریم‌ها را بسته به شرایطی گره‌گشا دانست.
کد خبر : ۱۲۵۲۵۶
جمشید عدالتیان

جمشید عدالتیان، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر توقف تحریم‌ها و آزادسازی دلارهای بلوکه شده در اقتصاد ایران گفت: بدون تردید تحقق توقف تحریم‌ها و آزادسازی دلارهای بلوکه شده، گره گشا خواهد بود زیرا پس از آن واردات و صادرات با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد که این خود توانایی تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور را دارد که به طبع کمبودها در نتیجه آن برطرف خواهد شد. 


وی در این خصوص اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌ریزی‌های معطل مانده و کارهای عمرانی که در صورت انجام با کُندی پیش می‌رود، فعالیت خود را شروع می‌کنند و سرعت می‌گیرند. از طرف دیگر هزینه مبادله که مهمترین مطلب به حساب می‌آید (در مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری شاهد بودیم که آقای همتی به آن اشاره داشت یعنی تا ۲۰ درصد برای جابه‌جایی هزینه بیشتری پرداخت می‌شود که این رقم عدد کمی را در بر نمی‌گیرد و صحبت از ۲۰ میلیارد دلار می‌تواند باشد) کمتر خواهد شد. به این معنا؛ تحقق این مسئله نه تنها بر کمبودها موثر واقع خواهد شد و سرعت عمل را بالا می‌برد، بلکه به صرفه‌جویی سنگینی هم منجر می‌شود.


عدالتیان درباره اینکه روند فعالیت دولت آینده در رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع ارزی کشورچگونه باید باشد؟ ابراز کرد: مسئله مهم تر از آزاد شدن پول‌ها، مدیریت داخلی و خارجی آن پول‌ها است که اهمیت فراوان‌تری دارد. پول را می‌توان در دست فردی قرار داد که علم درست عمل کردن با آن را نداشته باشد، در این صورت قاعدتا نتیجه‌ای هم از این کار نخواهیم گرفت. مثال این مسئله بسیار نزدیک است، دولت آقای احمدی‎‌نژاد نمونه بارز این بحث محسوب می‌شود. در آن مقطع صحبت از ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به میان آمد، ولی اتفاق رو به رشدی را در داخل کشور شاهد نبودیم. سرمایه‌گذاری کردن حتی در خارج از کشور هم باید با هوشیاری فراوان صورت گیرد و مانند گذشته چنین نشود که اوراق مورد خریداری قرار گیرد، سپس به بهانه تحریم‌ها بلوکه شود.


این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه تصریح کرد: آقای خاتمی وقتی دولت را از آقای رفسنجانی تحویل گرفت، ایران ۵۰، ۶۰ میلیارد دلار بدهکاری داشت و قیمت نفت هم بشکه‌ای ۸ یا ۱۰ دلار بود، اما با وجود نقدهایی که نسبت به آن مقطع وجود دارد، موفق شد هم قرض‌ها را پرداخت کند. یعنی تیم اقتصادی موجود در آن مقطع در هر صورت موفق عمل کرد.


وی در ادامه افزود: مسئله دیگر این است که ورود پول نفت به کشور هم همیشه خوب نیست زیرا از آنجا که دولت به لحاظ فکری راحت خواهد شد، بنابراین به دنبال خلاقیت نمی‌رود زیرا همان پول را برای مخارج روزانه استفاده می‌کند. 


عدالتیان در ادامه یادآور شد: بیش از هر چیز نیازمند افرادی با هوش تجاری و یک سیستم اقتصادی مستحکم هستیم. البته تیم اقصادی آقای رییسی مشخص نیست و نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر دقیقی مطرح کرد، اما این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهوری پول زیادی در اختیار نداشته باشد، ولی تیم قوی بچیند و از مذاکره کننده‌های محکمی برای جذب سرمایه از خارج  کشور بهره ببرد. نمونه بارز موفقیت در صورت اخذ چنین تصمیمی کشور ترکیه است زیرا در آن پول نفتی در کار نیست، اما با رایزنی‌ها برای گردشگری و وام‌هایی که دریافت کرد به رشد خوبی دست یافت. 


وی در این خصوص تاکید کرد: مسئله مورد اشاره به قدرت چانه‌زنی مذاکره و دوراندیشی دولت برمی‌گردد. یعنی به گونه‌ای نشود که اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود. 

برچسب ها: اقتصاد تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر